Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Thursday, April 2, 2015

Wanita Perokok


Assalamualaikum and Hi.

Saya rasa sudah lama saya tidak menulis di ruangan ini. Rindu betul. Berdekad? Ish mana ada. Tak ada lah selama itu. Tapi yang penting rasa rindu untuk menulis tetap ada dalam diri ini. Blog pun rasa terabai bila tuannya tidak menghiraukan, meluangkan waktu dan sisa-sisa hari yang kian tertumpu dengan pelbagai kerja dan tugasan. Memang tak boleh kata tak ada masa, sebab masa sendiri itu subjektif pemahamannya. Masa tetap berputar, itu tandanya masa itu wujud, cuma tergantung atas diri sendiri bagaimana kita mengatur masa-masa yang ada. Eh sudah-sudah lah pasal masa, we straight to the main subject, dengan isu utama hari ini, "Wanita Perokok".

Ada di antara teman wanita, ibu, kakak, saudara-mara perempuan, sahabat perempuan, ataupun mana-mana wanita yang anda kenal merupakan seorang perokok, malah menjadi perokok tegar untuk abad ini? Maksud saya, bukan sekadar duduk di atas buaian getah jaring-jaring di bawah pohon kelapa sambil menggulung rokok daun, tapi ini, rokok betul-betul rokok, sama ada Duhill, Gudang Garam, Djarum Black atau Sampoerna A Mild.

Kalau di negara-negara jiran kita sering saja saya terjumpa watak sedimikian, di airport, di restaurant, international cafe, gadis dan wanita perokok sedemikian, namun pada pemerhatian saya dua-tiga tahun ini saja baru merebak penyakit merokok di kalangan gadis dan wanita kita di Malaysia. Segan juga saya lihat, kiri kanan, mereka ambil sebatang rokok, nyalakan pemetik api, lalu menghembus asap rokok ke segenap ruang...Kalau sudah berpewatakan seperti gaya hipster tidak mengapa, cocok dengan rupa, namun ada juga wanita yang manis bertudung, MEROKOK, persis gaya seorang lelaki kacak merokok. Hak masing-masing. Namun, agak tidak sesuai pada tatapan mata saja. Kalau dulu-dulu hanya gadis kelab malam, gadis-gadis liar yang terjebak dengan masalah sosial atau nenek-nenek yang tinggal di kampung kebiasaannya kita jumpa yang merokok, sekarang gadis normal berpewatakan manis pun sudah pandai merokok.

Tepuk dada tanya selera, itu semua pilihan anda. Penyakit anda, tubuh badan anda, kegiatan anda, budaya anda. Yang nak berubah, Alhamdulillah. Sebaiknya berhentilah merokok, sebelum jantung menghitam, sebelum terjadinya kanser mulut dan sebagainya, tak kira jantina lelaki dan wanita! Anda mampu merubahnya!


"A bad habit never been easy to disappear. It's an undo-it-yourself project. Goodluck people! Stop smoking, and let's live happily without cigarettes. Jangan ikut kawan, ikut teman, ikut lifestyle yang kononnya tanpa rokok tak chill lah friend, no no no. Don't you ever pretend liking the food which your taste buds cannot handle"

Fifi.
Till Then,
Assalamualaikum.

No comments:

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails