Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, February 28, 2012

Ternyata Kehidupan Itu Suatu Anugerah. Selamat Ulangtahun AKU!





Aku pernah merasa, seperti tidak mahu pulang, biar cahaya rembes sinar kenangan, buat kehidupan masa lalu yang sentiasa dalam ingatan. Eh, ternyata Tuhan hidupkan aku kembali setelah matikan aku sementara dalam lena panjang. Panjang sungguh sehinggakan aku bisa meneroka alam melalui mimpi, mimpi yang aku rasakan ianya nyata walaupun tidak! Aku bisa berpijak dalam mimpi, menemui orang-orang baru yang sesungguhnya aku ingat akan wajah mereka-mereka yang aku sendiri tidak tahu siapa. Banyak sungguh orangnya, panjang sungguh jalannya. KITA sendiri itu anugerah, apalagi kehidupan! NYATALAH, kita manusia terpilih yang punya peluang untuk hidup.





Hidup dalam kerukunan dan harmonis, dugaan dan tentangan pasti banyak menggamit seribu kenangan, pahit mahupun manis, itulah yang namanya KEHIDUPAN. Kau belajar dari segalanya, pahit itu seperti kopi yang tak perlu ditaruh gula lagi kerana manusia akan terasa nikmat secawan kopi tanpa gula namun berdeguk-deguk diminum seperti kelangsungan kopi tersebut suatu nikmat! Apatah lagi dengan kelazatan teh manis, ditaruh gula, diminum saat hujan, sekalipun dan bagi yang berpenat lelah, bersusah payah mencari sesuap rezeki, berkeringat di jelapang padi, itu juga sudah nikmat bagi mereka! Masalah itu penguji setara apakah keimanan kita buat DIA dan juga ketahanan diri kita sendiri.  


Aku rakit mesin masa, menuju 19 tahun lampau. Aku bisa masih lihat ketampanan abah serta kecantikan bunda. Masih jelas dalam kaset siaran otak. Aku dilahirkan, dibesarkan dalam serba punya. Itu suatu nikmat. Aku syukuri. Susah juga kita perlu senyum. Kenapa? Kerana ada lagi yang lebih susah. Aku rasa kesabaran itulah punca dari suatu kesenangan. Kesenangan dari kebaikan budi kita sendiri, keprihatinan serta tak lokek untuk berkongsi. Aku nampak Tuhan balas nyata di dunia, LANGSUNG. Itu nikmat kalau berbuat baik. 


Dalam waktu berpacu, kebaikan dibalas kebaikan dan ketidakbaikan biar Tuhan saja yang tahu, yang penting diri kita sendiri yang dijaga, dikawal serta diikat untuk tidak berniat membuat keburukan sehingga menjejaskan alam. Alam menjaga orang-orang baik. Makanya yang mana terlepas dari pacuan roda, jangan diambil peduli, kerana yang rembes biarkan saja. Yang kembali biarlah bermaruah! Mungkin itu karma baginya. Yang jelas kita manusia berusaha untuk ke arah kebaikan dan berusaha membantu yang lain juga untuk kebaikan sama. Namun, pilihan dan tindakan tergantung atas diri sendiri. Jangan mudah untuk menanggapi sesuatu perkataan dan ucapan dari manusia lain yang sering mematahkan semangatmu, menghinamu secara sengaja mahupun tidak sengaja, menjelekkanmu di belakangmu dan berpura-pura baik di hadapanmu serta menipumu atas kepentingan peribadinya! Itu ujian bagimu untuk menguatkanmu memimpin jagatraya emosi yang penuh tipu daya.


Aku gadis yang berprinsip. Sekali aku kata tidak, maka TIDAK jawabku, dan andai kata ya wajabku, maka YA jawabku! Makanya mudah untuk mengenali sosok seorang Fifi. Aku payah untuk berkata ya sekiranya aku fikir ajuan yang diajukan itu tidak pantas untuk aku menjawab ya, namun peluang untuk manusia harus diberi dan diuji. Kenapa? Kerana Tuhan saja mencipta kita dengan tanah bersusah payah, manusia memperlekah mudah-mudah. Itu murah namanya. Tak layak kau jadi manusia, kalau murah sebegitu rupa!


Kau jangan tanya aku soalan bodoh KENAPA TUHAN CIPTA MANUSIA JAHAT SEDANGKAN DIA BOLEH MERUBAH MANUSIA MENJADI BAIK!!!


Kalau aku mudah sangat jawapannya! Kau anggap diri kau TUHAN! TUHAN kau nak kau jadi jahat? Nak? Kau sembah dan pinta penuh keihhlasan seolah-olah untuk diri kau sendiri. TUHAN itu MAHA AGONG! Dia boleh merubah segalanya. Jahat tercipta untuk kebaikan, biar kau nampak kontra dan imbalannya untuk baik dan jahat. Kelak kau sadar siapa diri KAU dalam kau mencari Tuhan.





Aku lahir tanggal 24 Februari 1993. Aku kadangkala Moody orangnya, makanya siapa sahaja yang pandai mengikut rentak moody ku serta dapat merubahnya bakal aku tabik spring buatnya. 


Senang dengan peningkatan usia. Mohon ditambah juga dengan peningkatan imbangan emosi serta tindakan biar lebih matang dari sebelumnya! Matang tidak hanya pada tampang tapi harus juga pada tindak pandang! Semoga tahun ini tahun punca rezeki, pencak kejayaan, serta tangga kebahagiaan! 19 tahun yang penuh mengertikan apa itu kehidupan. Pernah aku bilang, bahagia itu nikmat yang mana tanpa kita pilih, tanpa kita cipta, dengan sendirinya ia lengket bersama.


Selamat Ulangtahun AKU!


 P/s: Kalian tak ada hadiah untuk aku?

Thursday, February 23, 2012

Doa


Doaku yang aku sampaikan padamu: Aku mahu dirikan istana di atas puncak gunung, ditemani kuda putih. Boleh Kau tunaikan?


Doa dan berharap itu suatu yang berbeda prinsipalnya. Berharap tanpa tindak takkan terwujud seperti yang kamu cita-citakan, dan tindak tanpa doa ibarat melakukan sesuatu tanpa restu. Tak dipaksa untuk berdoa, namun, mendekatkan diri dengan rohmu, jiwamu itu untuk mengetahui keterlanjutan atas sesuatu perkara adakah pantas untuk kamu atau tidak, itu tergantung, dan wujud jawapannya melalui doamu sendiri.


Anehnya manusia kini, berdoa hanya apabila merasa susah dan resah dan sebaliknya jika mewah, kaya raya sudah. Aku suka berdoa. Aku suka tetes air mata tanpa sebab dan bersebab. Aku suka merayu. Aku suka membujuk. Tanpa kira waktu. Aku miskin akan kekuatan, tapi dengan doa, aku kuat tiba-tiba. Itu normal kata bunda. Manusia dan gelombang rasa yang tak pernah jemu untuk berduka dan kadangkala gembira tanpa disangka.




Aku kalau berdoa, pasti akan menyebut satu-satu. Biar jelas. Banyak sungguh permintaanku yang belum tertunai. Mungkin belum wujud masanya. Yakinlah, akan doamu itu dijawab oleh Tuhan pada suatu masa yang kamu juga tidak akan pernah tahu bila. Namun, kadangkala tanpa kita sedar, waktu yang terlewat di hadapan mata itu sudah suatu kenikmatan dan keterlanjutan atas permintaan doa. Kita hidup hari ini, dengan helaan nafas yang masih lagi sihat, itu juga doamu, bukan? Yang senantiasa kau ucap, 




RABBANAA AATINAA FID DUN-YA HASANAH, WAFIL-AAKHIRATI HASANAH, WAQINAA 'ADZAABAN NAAR
"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka." (QS. Al Baqarah: 201)

Cintaku buat Tuhan tak pernah ingkar, makanya aku selalu menganggap mengapa kau bilang Hablum Minallah yang nyata-nyata tak wujud di depanmu, namun, kau tidak menjaga ukiran kata Hablum Minan-Nas di kehidupanmu bersama jutaan manusiawi lainnya. Tuhanmu memang bukan orang, tapi perlambangannya seperti yang diwujudkan ke atas orang-orang, roh-nya, sifatnya. Berjuta rasa cinta. manusia syirik, punah ranah, jahanam dengan perlambangan syaitan bukan dengan perlambangan Tuhan yang penuh kecintaan!




Aku paranoid sama manusia di jagat raya yang sering mempermain kata-kata dan janji serta sumpah setia. Makan sumpah dia tak takut, ALLAH dia takut. Sedangkan dia tahu ALLAH Maha Mengetahui. Sepertinya dia main-main sama Allah juga. Hukumnya sama wahai manusia!




Hari ini hari Khamis. Lewat malam awal pagi Khamis! Doakan aku biar muncul awan merah bawa aku jumpa pelangi dan ada kuda putih untuk aku tunggang bersama.  Dalam mimpi, sekadar mimpi.

Tuesday, February 14, 2012

Monolog: Selamat Ulangtahun Untuk Kekanda di Borneo

"Tiada apa yang ingin aku ucap, selain keji dan kutuk kau.
Biar aku puas.
Puas untuk bersenda dengan kejian.
Gurauan semata.
Tak kasar, cuma sakit hati itu biasa.
Ahhh, sambil-sambil ketawa buat hilang suntuk dan kantuk.
Kita satu darah, mana pernah menyerah dalam lelah.
Kau lemah, aku mamah, kau senang,aku tumpang.
Tiada erti penyesalan kerana antara kita SEMUA
Tidak akan pernah ada yang namanya MENINGGALKAN.
Walau nyawa tidak bernafas, walau jantung henti berdetak, walau nadi hilang punca,

Kita tetap SAUDARA"


Selamat Ulangtahun Kakanda, 12 Februari 1989



*Tahun lepas punya coretan sangat panjang. Tahun ini pendek saja, tapi bermakna.

Tuesday, February 7, 2012

CACIMAKI DI YOUTUBE!

Hamburan kata di Laman Sosial makin menjijikkan, sekiranya aku terus menghadap dan mata terpaku akan kata-kata itu, seolah-olah aku dipaksa makan tahi, tapi ini bukan tahi manusia, tapi tahi dari mulut manusia. Macam-macam ada. Tentang artis, tentang pemimpin negara, tentang seniman jalanan, tentang pelajar, tentang anak bayi, tentang orang tak guna pun dibahaskan sia-sia. seolah menjadi perkara biasa bagi rakyat Malaysia yang tak lagi kenal budaya santun, tapi agung dengan kekasaran bukan kecintaan!




Ada yang sok menjadi pahlawan hanya di hujung bibir, yang pandai bermain pedang hanya di papan kekunci, bila disuruh berdebat depan-depan, berperang habis-habisan, merekalah orang-orang, muka-muka pengecut yang takut akan kecundang dan hanya bisa menyorok di belakang tabir!


Mana si pendebat Ugama? Mana si jahil menegakkan kata? Mana yang salah? Mana yang benar?


Hanya satu jawapan aku, 


"Pendebat Ugama yang sebenar-benar tidak akan melakukan perkara sia-sia apatah lagi menghadap YOUTUBE dengan banyaknya perempuan melunakkan suara seakan-akan menggoda,  banyaknya lagu metal yang tiada erti apa-apa melainkan seks, agama bebas dan kusut fikiran bikin goyang kepala seakan syaitan merasuk jiwa, banyaknya lelaki jahanam menyeksa wanita, banyaknya dosa menghadap tak guna!


Pendebat Ugama yang sebenar-benar tidak akan mengaibkan yang lain, andai kata niat nasihat terdetik di hati, anda salah, itu bukan nasihat untuk kejian, cacian dan makian yang mengaibkan saudaramu sendiri. Nasihat adalah suatu bahasa halus yang digunakan apabila berdua, mata bertemu mata saudara yang ingin dinasihati ataupun dalam kondisi perbicaraan dua pihak. Andai kata nasihatmu tidak didengari cukuplah sekadar kamu berdoa di hati, menadah tangan hadap Illahi, kalau cukup saktimu, keperwiraanmu, maka cepat atau lambat doamu termakbul.


Pendebat Ugama yang sebenar-benar tidak menimbulkan fitnah kerana hanya dengan serungkai kata yang tak pasti, kata syakwasangka, kata yang tiada erti, ia tidak lain tidak bukan, FITNAH namanya. Pandai anda berkata fitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh tetapi mengapa anda sebar-sebarkan fitnah dengan mudahnya? Dengan Retweet, Facebook share?


Dan yang penting....


Pendebat Ugama yang sebenar-benar tidak hanya dan sekadar berdebat, mereka diam, tunduk , beramal dan banyak memimpin manusia dan mempersiapkan dirinya untuk diperdebat.














Berdasarkan hukum negara, Penyanyi perempuan yang tidak melanggar tatasusila dan tidak melanggar tatatertib pemakaian yang terlampau seperti berbogel ibarat pelacur  mereka adalah sah bergelar penyanyi negara dan dari segi hukum syariat/hakikat/makrifat biarlah hanya Tuhan yang meletakkan hukum, namun tidak salah jika anda perawi hadis yang boleh mentafsir lebih dari seribu kalimat Al-Quran untuk memperdebatkan ini. Aku seolah-seolah terfikir, apa yang ku hayati kini, setiap perlakuan pasti ada imbalan, buruk kita laku, keji imbalannya, baik kita laku, selamat imbalannya!


HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails