Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Friday, August 10, 2012

NGABUBURIT

Andai anda kelu bicara, lihat pada title yang terdengar 'hebat', tapi punya maksud yang sangat menyenangkan! Ahh, jangan salah faham dulu, mahu tahu apa maksudnya ngabuburit? Nah, inikan Bulan Ramadhan, jadinya jangan difikir yang aneh-aneh ya. Thinking positive is the best way to get the healthy mind not only in this holy month, but everytime! Kalau dulu-dulu saat teman-teman menyebut perkataan ini, aku juga marah sama mereka. Fikirku, mereka bicara aneh-aneh yang tak sepantasnya. Lahhh, ternyata, aku salah berat! Salah dalam mengimbangi maksud. Malu aku.


Kita teruskan dengan permulaan cerita. Anda pasti suka akan ketibaan bulan Ramadhan, bukan? Not only because of a month after that, we celebrate eid ul fitr, but in this holy month we get the speciliaties that we never get in other 11 months! 


Apa yang menyeronokkan dengan puasa ini? Sudah tentulah banyak alasan-alasannya. We have to wake up for sahur early the morning i mean around 4 or 5 a.m at the time your eyes still can't open, you still sleepy, but have to eat. Niat pastilah dengan syaratnya untuk berpuasa esok hari. Lain lagi? Setelah berpuasa sehari suntuk, tiba masa untuk kita menikmati saat berbuka dan di situlah wujudnya rasa syukur dan nikmat 'makan' tersebut. Kita dapat rasa how the unfortunate people, don't have anything to eat and sometimes, they don't eat for a week, how they feel? Kita yang tak dapat makan sehari suntuk sahaja sudah lemah longlai, dan merasa nikmat betul bila dapat makanan yang lazat lagi berzat. Di bulan suci ini juga, banyak yang berkemampuan, menghulurkan, membantu kepada yang kurang bernasib baik, untuk menambahkan lagi ganjaran pahala. That's the point of Ramadhan. Membentuk seseorang itu disiplin dalam mencari ruang masa untuk mencari Tuhannya, untuk mendapatkan syafaat rasul-rasulnya, untuk menghayati kesusahan dan keperitan hidup orang lain, serta untuk mendamba niat yang betul buat kehidupan sehari-hari, bukan sekadar hari-hari dalam Ramadhan, tapi hari-hari lainnya juga.


Sungguh aku terasa hebatnya orang-orang berjiwa besar yang mempunyai semangat luar biasa dalam menimba ilmu pengetahuan untuk mengetahui apa itu fungsi puasa, bukan sekadar puasa perut, namun hati juga perlu berpuasa. Itu biarkan aku serahkan tugas kepada para ilmuan sejagat untuk menerangkannya.


Cerita ngabuburit lagi yang aku sambungkan. Untuk pengetahuan semua, ngabuburit itu adalah bahasa yang aku dapatkan daripada teman di Indonesia. Buat pertama kali mendengarnya, aku terasa seakan marah juga di hati, difikir aku aneh-aneh juga bicaranya, lancang atau apakah, tapi ternyata itu sekadar perkataan yang melambangkan, jalan-jalan, ronda-ronda sekeliling  pedalaman, pekan ataupun kawasan tempat tinggal kita, sebelum terbitnya fajar sebelum malam, sebelum beduk berbuka dibunyikan. Seperti di tempat kita, Malaysia juga, ramai anak-anak muda mahupun tua, dewasa, kanak-kanak yang senang sekali melihat susana sebelum berbuka apatah pula di gerai jualan makanan. Banyak betul. Tambah-tambah di bazar Ramadhan. Pelbagai juadah dijual. Mungkin waktu inilah menjadi punca mereka untuk mencari peluang dan rezeki berniaga yang tak seperti hari biasanya, tuah di bulan puasa, menjelang lebaran. Apapun makanan tersedia dan tersaji buat berbuka, tolong jangan membazir, kerana di antara kita, banyak betul lagi yang berada dalam tak berpunya. Aku rayu, tolong kasihani mereka, dan mengingati mereka saat makan itu, sudah cukup baiknya kalian!


Kalau anda di tempat saya, apa kalian akan fikirkan tentang maksud ngabuburit itu? Ayo jawab! :p Ayo ngabuburit sama saya di bazar ramadan, mahu lihat apa enaknya kueh-kueh tersedia dijual di sana, pingin terang bulan, kuih cara, akok, onde-onde, dan banyak lagi. Enaknya kalau di Kelantan, beginilah, syurga makanan!


Persiapan lebaran anda pula bagaimana? Aku mahu betul mahu makan lemang sama ketupat. Anyone tahu lemang dan ketupat yang enak di Kelantan di mana dijual?



7 comments:

ASaDa RyutaRo said...

tak sabar nak ngabuburit raya nanti. ngabuburit ke open house yang ada di sana sini.. :P

hye fifiey.. selamat berpuasa. ;)

faiz fakhirin said...

kalu buat d kelate nih..bahayo nih...hahahaha...

boni kacak said...

owh.. jalan2 je maksudnya?? ingatkan apa lah tadi..hehe

che'pi said...

wah... siyess x tahu ade perkataan cenggini sebelum ni... tq for share that ... :)

CaDLyNN said...

ouh..ingtkn apela ngabuburit tu..ekeke..

SangRatoo said...

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin utk Fifiey sekeluarga ye...take gud care :)

-jue, ajib & aaron-

emy|farid said...

hahaha nice word. now i am in my positive way!

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails