Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, April 10, 2012

Kisah Perjodohan Bonda dan Ayahanda.




Bonda di usia aku sudah jadi permaisuri hati abah. Jarak umur? 8 tahun. 


Aku teringin benar ikut budaya dulu-dulu. Manis. Anak dara dulu walaupun nikah awal, tapi tetap mahal. Mahal dalam sudut berhubungan dengan yang namanya jantina lelaki, angkuh dalam berurusan melibatkan kepercayaan namun tetap manis dan serba boleh dalam memperlakukan, maksudnya pandai memasak, cekap mengurus hal rumahtangga, bijak dalam mengatur kewangan, tangkas dalam bertindak serta banyak lagi hal-hal lain yang wanita dulu boleh buat sedangkan mereka bukanlah seorang akauntan, bukan juga seorang ahli politk, apatah lagi raja, tapi merekalah sebenar-benarnya permaisuri bagi hati anak-anak dan para suami. Wanita dulu kuat, tidak cengeng serta sangat mandiri dalam memperlakukan sesuatu.


Bunda. Ayahanda.


Itu foto nikah mereka 27 tahun lampau. Sudah lebih dua dekad mereka berkongsi suatu kehidupan yang indah walaupun banyak cubaan dan ujian yang melanda. Itu angin saja. Pokok takkan tumbang kalau akarnya kukuh diterima bumi. 


Aku juga aneh dengan masyarakat kini dan dengan ilmu Tuhan. Katanya jodoh di tangan Tuhan kenapa mereka yang berjodoh ada yang berpisah, bahkan tak kekal lama. Kalau jodoh di tangan Tuhan benar-benar, kenapa tidak mempersatukan hati mereka sehingga ke akhirnya. Ya, aku tidak boleh menyangkal sesuatu yang aku rasa itu betul dan itu salah. Tidak boleh aku meragui takdir Tuhan kerana semuanya sudah tercatat di Luh Mahfuz. Secepat mana peredaran masa, secepat itu juga aku terus berfikir akan hal-hal dunia yang bagi aku sangat penting untuk diketahui. Kadangkala yang tidak perlu aku tahu juga, aku ambil tahu kerana ilmu Tuhan tak akan pernah habis ditelan waktu, dan dimamah zaman yang makin maju!


Kisah perjodohan ayanhanda dan bunda.




Mereka tidak pernah bercinta. Tidak pernah kenal satu sama lain sebelumnya. Tidak pernah keluar bersama, jalan-jalan bersama, usahkan itu, bercakap juga tidak. Zaman dulu boleh begitu. 




Namun zaman kini lain, tanpa perkenalan, kau bakal dilenyek oleh yang namanya jantan, kalau kau tak betul kenal dengan orang tersebut. Usahkan itu, sudah benar-benar kenal juga, tak sampai sebulan sudah diugut bermacam-macam, kelima jari berani melempang, mengalahkan si ayahanda seorang, lagak heronya bak pahlawan, berani buat anak dara orang seperti anjing kurap yang tiada harga. Perempuan juga bodoh, simpan jantan sebegitu lama-lama demi cinta.




Ya, itulah yang dinamanya takdir. Mahu tahu lagi bagaimana mereka dipersatukan? 




Si lelaki mencari cinta sejati di sebuah daerah perkampungan setelah mempunyai kerja tetap. Zaman dulu kalau sudah si lelaki berjawatan pegawai, wah, kecoh satu kampung, heboh ke mana-mana. Zaman sekarang hanya usahawan yang dipandang, paling tidak doktor pakar bedah di hospital swasta, yang lainnya berbekalkan pekerjaan biasa dan memilih orang yang biasa-biasa. Al-maklum perempuan sekarang juga tidak begitu cerewet kerana takut akan usia semakin meningkat dan masih belum berpunya.




Si lelaki berani bertandang sehingga ke rumah berbekalkan percaya diri dan usaha gigih untuk mempersiterikan seorang perempuan yang belum dikenalinya? Heran. Nama perempuan hanya disebut-sebut oleh saudaranya pabila ditanya siapa perempuan cantik dan baik di kampung itu untuk dijadikan isteri. Bersungguh benar dia. Menghadap orang-orang tua si dara yang belum dikenalinya itu merupakan suatu yang berani. Bahkan si dara juga belum pernah menceritakan tentangnya, yaiyalah, kenal juga belum. 




And they are married happily ever after. Kira happy ending lah juga. Walau ada ombak badai melanda, aku pun lahir. Eh tunggu, kakak dulu lahir, kemudian abang dan kemudian baru aku dan dua orang adik aku lagi lahir. Sekarang ini semua dah besar-besar. Seorang sudah kahwin, yang lain masih single. 




Maaf cerita tergantung, sebenarnya panjang lagi cerita, versi lawak ada, sedih ada, gembira banyak, tapi sebab private and confidential punya hal, aku pun teruskan niat untuk berhenti menulis. Hamboi nak tahu kisah orang ye... Dah stop cerita nak tidur. Kroooh krooohhh. Bye. Selamat menikmati hari-hari bahagia anda bagi yang sudah berumah tangga, bagi yang belum, nikmatilah zaman solo anda sebaik mungkin kerana apabila anda sudah punya tanggungjawab, bermacam-macam hal yang perlu anda fikirkan kerana anda sedang menggendong isteri dan anak-anak ke syurga. 




Kali ini tergantung, aku sambung dengan full version versi aku ok nanti kalau aku dah jadi bini orang esok-esok. 




Motif aku buat karangan panjang tak melebihi 2000 patah perkataan ini dengan bertunjangkan niat dan motif buat si jejaka. Kalau betul-betul berkehendakkan si perempuan, tak payahlah nak mempermainkannya. Datang masuk meminang terus kan lebih bagus. Tak cukup duit buat cara tak cukup duit. Ni aku tengok banyak betul jantan di luar sana, ke hulu ke hilir dengan anak dara orang, merempit sama-sama, main muno je pandai pulak berpegang-pegang tangan, mula-mula kata nak jadikan permaisuri hati, si dara ni ye ye lah kan percaya, lama-lama kena hati-hati. Maksud aku perempuan lah kena banyak hati-hati. Jantan senang, umur 40 pun market diorang masih meluas sebab 'baby' berjantina perempuan makin banyak lahir.....




Haha, aku membebel macam mak nenek. Kali ni betul nih, migrain dah aku selalu tidur lewat nak siapkan itu ini. Maaflah sebab sudah lama saya tak menziarahi kawan-kawan blog. Janji, janji, Sabtu ini kita 'dating' di alam siber! Bagi link banyak-banyak senang saya click dan baca saja.




Sebelum nak undur diri tu, aku nak lah kan, letak satu foto kahwin-kahwin, agak-agak mimpi kahwin di puncak gunung ok juga. Mercu gunung tanda kejayaan. Melalut tak habis-habis.






Hehe, kahwin lah sangat kan;) Rindu kawan baik lah! Teliur nak makan kek secret recipe sama-sama.




P/s: Korang, High Five Jewelry banyak sales tau. Jom shopping kat situ. Hehe, promote!

10 comments:

El-Janna said...

teringin ke nak kawen mcm mereka^^ tiba tiba kite pun rsa nk kawen^^

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

u look like your mother time muda :)

p.s bila kita nak real time date ni?

Azhafizah[フィザ] said...

kalaulah zaman sekarang pun macam tu..sure ramai dah kahwin sekarang ni kan.tapi tu lah..lain dulu lain sekarang sebab zaman dah berubah..ape pun semoga parents fi berbahagia bersama berdua di samping anak anak tersayang.apa kata fi buat novel kisah mereka ni dalam versi fi hadiahkan kepada mereka..so sweet kan ^_^

faiz fakhirin said...

fifi plok, bilo lagi?..hehehe

Tulus Sweet said...

admire the love story of our parents. bercinta dan berkenal kenallah lepas kahwin. inshaAllah lebih barakah. fi ur mom looks just like you! :)

~AmyLiana86~ said...

muka mak fifi masa muda sama mcm fifi n arisha la..hhee

aLya maNip said...

seronok kan tengok kisah cinta parents sendiri.. tp kita punya kisah ntah cmne la nnt :)

^ FA NORIZAN ^ said...

fifi.. tu yg bestnye kan bile cinta sblum kawen kan?! hehe..

wow! zmn dulu mmg kawen awal. tp, skrg nie pon same je. fifi bile pulak? hehe. ;P

cc:hajar fatimah

Fatin Pidrus said...

Fifi.. mata fie makin nampak warna hazel la.. sangatttt cantik!!!

Anonymous said...

lebih cantek anakny...

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails