Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Friday, April 6, 2012

A Gift From Cyber Friend.





Makan dan manusia tidak boleh dipisahkan. Sama ada makan untuk hidup atau hidup untuk makan itu bukan pokok persoalan. Yang aku tahu, aku tak mahu fikirkan sebesar mana pun masalah, serumit apapun kehidupan ataupun juga sesulit apapun kepayahan, namun berganjaklah untuk terus hidup dan hidup tanpa aku fikir mengapa dan kenapa, kerana ia tak akan berjawab dan dijawab. Itu cerita Tuhan yang menjadi rahsia. Aku lebih memilih untuk tidak mengetahui apa-apa daripada tahu terlebih awal dan kemudian aku tidak bertindak atas apa yang patut. Kadangkala manusia fikir lain dan kita fikir seolah-olah kita saja benar, kita saja betul, orang lain, yang lain semuanya salah. Kenapa terjadi begitu? Kerana ego satu perkara, kerana bebal dua perkara, kerana fitnah tiga perkara, kerana fitrah empat perkara.


Aku tak mahu cemari hari keberuntungan aku dengan bebelan yang tak jelas. Kita langsaikan apa yang aku ingin bicarakan.


Tentang persahabatan. Walaupun sekadar persahabatan alam maya. Memang aku tak nafikan, aktiviti harian aku, banyak berkurung, banyak menulis, banyak merungkai, banyak belajar, banyak menyendiri, banyak dan begitu banyak yang aku fikirkan ianya lebih ke arah positif. Mama risau, kalau aku keluar, banyak kes-kes yang digeruni sekarang. Jadinya berdiam lebih baik, lebih-lebih lagi tinggal di suatu tempat yang kita sendiri tak kenal siapa-siapa melainkan sahabat dan juga jiran tetangga. 


Aku mula daftar blogspot.com pada Mei 2010. Waktu itu aku tinggal di Kota Jakarta. Aku berblog setelah aku lihat seorang senior aku yang sedang menuntut di UITM DUNGUN, meletakkan atau dengan kata lain membuat posting di beranda facebook nya tentang hasil penulisan di blog. Aku dengan segera click laman blog tersebut untuk membaca apa yang ditulis. Ternyata berblogging is such a fun activity where whenever you are you still have time to write your life stories in it dengan dua niat, satu niat untuk berkongsi cerita, satu lagi untuk bercerita tanpa disangka-sangka orang lain turut membacanya! Diari yang meletakkan pengkhususan penceritaan dengan hanya menaip papan kekunci lalu terpapar di skrin komputer. Enak juga.


Mula-mula aku bingung, bagaimana mahu mendaftar blogspot ini, dengan design blog yang begitu bling bling ketika itu, dan bagaimana mahu menulis di blogspot. Macam-macam yang berada dalam fikiran. Susah juga pada awalnya. Memang payang tambah-tambah aku blur bab coding. Lalu, melalui senior itulah, aku belajar sedikit demi sedikit. Lama-lama aku belajar lagi dengan banyak lagi rakan siber lain.


Pada awal-awal aku blogging dulu, nama-nama yang masih aku ingat dan kenal rapat ketika itu ialah Aiz yang pandai design website tu, Ifa Tasya, kak syariniey amran, Miszlullaby yang belajar kat Moscow, Bro Fauzi Aryaan, Akmal Hilmi, Angah, Ti anne mohd yassin and banyak lagi lah. Tak terhitung lah pokoknya. Masa tu aku belom kenal lagi betul-betul artis alam siber macam Fatin Liyana, Cik Epal, Hanis Zalikha, Yuyu Zulaikha dan banyak lagi yang sedang meletup-letup namanya kini, sebab masa tu aku masih kuno IT. Tup tap tup tap duk berblogwalking jumpalah blog comel dan blogger comel Irine Nadia Marcello. Fikir aku, kenapa Marcello, ni minat kat Aidi Marcello ke apa, almaklum remaja masa tu minat ala2 muka Aidid Marcello, belum ada lagi budaya K-Pop meresap, belum ada. Fikir-fikir balik, mungkin itu trademark dia kot. Hehe, takut nak tanya Cik Irine sendiri. Macam aku lah, trademark aku Maration, entah dari mana aku kutip Maration, aku sendiri musykil. Nak kata nama bapak, nama atok jauh sekali, Eh?


Ok, aku bertuah sebab mula-mula aku berblogging dulu semua orang duk pakat tolong aku, dari web designer, hinggalah cameraman, hinggalah cikgu, hinggalah bakal doktor hinggalah macam-macam lagi pekerjaan blogger yang baik dengan aku ni. Dari situlah aku gigih belajar (ayat skima kejap), dengan tekun, menghayati benda apa lagi yang aku perlu letak dalam blog.  Aku main redah je, tak jadi aku buat lagi, buat lagi, sampai henyot tak betul pun kedudukannya pun takpe, asalkan aku usaha. Lama-lama hasilnya macamni lah. Layout aku dulu lawak tapi lawa. Lawa bagi aku lah, tatapan mata orang lain aku tak tahu. Blog aku dulu warna merah pernah, warna kuning pernah dan warna hitam pun pernah!:) Masa tu kalau tak salah aku zaman bling bling. Semua pakat nak ada snow.. haha. Aku sampai sekarang kot pakai snow tu. Ni haaa, ala-ala filem korea tu lah. 


Dari satu bulan ke satu bulan, cinta kami begitu tragis. Tragis sebabnya antara aku dan dia kini jarang dapat bersama. Aku dengan blog lah. Ye lah, masa buat blog dulu kemain excited, sambil hadap buku hadap blog, sambil hadap blog, hadap makan, sambil hadap makan, hadap tv, sambil hadap tv, hadap blog lagi. Sekarang? Waktu sangat mecemburui kita, apabila aku menghadap bulan, aku berharap yang kau akan membuat hal yang sama dan tidak ternanti-nantikan aku untuk menulis, menatap tajam ke arahmu skrin komputer. Mata ku sudah berpinar, kerana asyik sering menghadap blog, jadualku tidak teratur lagi, inikah gejala cinta yang kau sebarkan? Ahhh, aku sebal, sebal!!!!


Maaf, terlebih drama, begitulah yang aku maksudkan, kalau dulu aktif benar aku menulis, kini seminggu sekali tu akan InsyaAllah. Nasib baik pembaca tetap ada untuk membaca, sebab aku takdelah expect aku macam akak doktor comel Fatin Liyana, apatah lagi model berbadan ramping Hanis Zalikha, kerana aku bukan siapa-siapa bagi dunia, tapi dunia aku ialah siapa-siapa bagi aku. Dah berapa kali aku sebut nama depa kat ruangan blog ni, agak-agak depa tersedak tak? 







Itu baru separuh aku cerita. Kita sambung sikit pokok persahabatan yang aku kecapi dari alam maya, ataupun alam siber. Seronok bila berkenalan dengan orang baru tapi tetap kena berjaga-jaga sebab tak semua orang baru itu cocok untuk kita dekat. Manusia kini terdesak, banyak ragamnya, aku jadi takut untuk membaca suratkhabar dan ketakutan ini terbawa-bawa sehingga hari ini. Walaupun terjadi kepada orang lain, namun aku seakan merasakan ketakutan itu tambah-tambah lagi aku sedang jauh dari keluarga. Tapi aku percaya akan suatu hal, iaitu kekuatan akan menghapus segala titik takut yang bakal menjadi bala kepada diri sendiri. Contohnya, kau takut lipas, dan apabila kau jumpa lipas, kau tiba-tiba kaku. Jangan kaku, cuba cari jalan, elakkan dari lipas terbabit untuk dekat dan dekat.


Eh, selalu lari topik panjang lebar ni. Ok, nampak tak hadiah di atas tu? Tak nampak? Gambar sebesar-besar tu tak nampak? Tu lah duk asyok sangat berblogging, sampai mata pun dah rabun. Ok itu pemberian dari seorang teman alam siber yang sangat fifi nak jumpa di alam real. Beliau adalah pemotret hebat bagi fifi sebab fifi dapat tengok and cakap macamni, 'eh, jadilah dia lukis, sebiji sama'. Haa, tu hebat namanya kan? Beliau pandai lukis vector tau. Kalau dulu fifi pernah cerita kat kalian tentang dia si ruangan ini tapi hari ini dalam ruangan ini pula. hehe. Banyak sangat ini nanti tertukar pula. Tahu tak beliau siapa? Beliau ialah Azhafizah Mohd Nor ataupun fifi panggil Kak Fizah Si Hati Merah Jambu. Fifi memang suka panggil orang dengan nama trademark blog nya sekali supaya senang fifi ingat. Nanti kalau dah jumpa pun akakn tetap panggil nama tu jugak. Nanti kalau tak ingat sekali dengan blog, terasa lah pula kan, penat-penat dia berbaik dengan kita, tiba-tiba kita lupa blog dia apa. Kalau aku pun aku sensetipppp macam seleteppp beb. Haaa, itu kau punya hal lah kalau nama kau mamat tapi nama blog budu, aku panggil mamat budu lah. Jangan marah aku pula eh. Hehe


Terima kasih Kak Fizah Merah Jambu. Nanti fifi kasi coklat macam haritu lagi ok. Doakan semoga rezeki saya terus masuk supaya saya boleh berkongsi dengan teman-teman lainnya. Betul, aku perhatikan semenjak dua menjak ni, kalau aku tak berkira, tuhan pasti gandakan rezeki aku, tapi time aku nak save je, tuhan pasti buat aku kena keluar dan makin keluar juga macam air suam yang terus aku minum tanpa aku minta. Itu keperluan oiii!!!! Pokoknya, jangan kedekut, Tuhan marah, aku lagi marah. Siapa nak diskaun banyak-banyak, shopping lah dengan aku, silap hari bulan, barang free je kau dapat. hahaha.


Ada siapa-siapa nak bagi aku hadiah? Boleh aku gebang nama kau orang kat sini, besar-besar. Cisssss. Haha. Ataupun korang nak hadiah apa dari aku? Nanti aku masakkan korang nasi lemak lah, aci??? Kau orang kan kawan alam siber aku yang paling baik........ Sila kembang kempis hidung. Aummmmmmmmmmm, mengantuk, tidur. Ini aku tulis dalam keadaan kalut, rushing dan pelbagai kejadian lainnya. Makanya jangan kutuk tulisan aku kali ini. Ini je lah yang mamou aku buat, sebab aku tak mampu tulis lebih-lebih, siapalah aku. Hehe, malah ni merendah diri, sebab nak spare cerita-cerita gebang-gebang gebung besok-besok. Esok kan masih sempat.....



Sila like Fan Page Online business aku. High Five Jewelry. Aku paksa ni paksa. Haha. Siapa refferal terbanyak, aku bagi barang free! Tak habis-habis dengan free, mestilah, murah rezeki. Kan? Siapa yang berbaik hati nak letak link ni dekat sidebar kau orang pun boleh, nak shopping and nak dapat discount banyak2 pun boleh, sebab aku memang murah hati. Ok bai. Iyi geceler tatlim. Ok fine aku mengaku google translate. Au nak gi Istanbul macam mana ni aku belum belajar bahasanya? 



15 comments:

faiz fakhirin said...

panjangnyo entri fifi...fifi kijo jakarta ko maso start blogging tuh?...hehe...Like dh tu highJewellary...ehhehe...ado buat dropship x?

syAzAnA said...

untungkan berblogging. dapat ramai kawan, ilmu dan macam2 lagi. duit pun boleh dapat jugak. hehe.


eh, kenapa nama saya takde? hehe. kidding.

teruskan berblogging fifiey! :)

caliph shuriken said...

nice.. fiza chan mmg mahir artwork vector ^^

ZaroL said...

Happy birthday ye?? Wahhh..da meningkat naik umur. =) tapi still maintain.

Carl Lesmana said...

kak fifi, jom gi shopping, hahaha nak barang free..:) btw congrats sebab dapat pergi istanbul..

Anum said...

cantiknya

Mra Mastura said...

cantikk fizah lukis! tapi fifiey mmg cantikk pun ^___^

ascil.punye.lah said...

lawa sangat sangat vector tu kak!=)

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

smoga lebih murah rezeki fifie :)

onie said...

blogging best !hehe....beruntung kamu fifi.....artwork vector memang cantik.,hehe

ishiko said...

cantek lahhh ^^,

Azhafizah[フィザ] said...

semoga persahabatan terus kekal terjalin.nice to know you fi..really!semoga bisness fi terus maju ye dan semoga murah rezeki hendaknya..aminn

[sutera kasih] said...

memang best berblogging..lagi2 dpt kwn baru :)

Alin Marlini said...

Kak Alin dedulu..main bedal jek...ikut selera sendiri sampai bohsan baru suruh org lain upgradekan blog..hehehe

ain dzaya said...

ain pun sama gak..dah lama buat blog..tp tak pndai nk guna..alhamdulillah sekarang serba sedikit da taw cane nk guna blog n nak connect dgn org lain melalui blog..hehe...sanggat seronok!!

"Ain memalukan diri sendiri. Terima kasih.".

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails