Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Saturday, March 10, 2012

Kelapangan Berbicara Melalui Lukisan. Itu Pertama Kalinya Aku Bisa Berbangga.

Kata orang masa itu emas. Banyak aku jumpa pepatah ini dalam buku. Buku tebal, nipis sekalipun. Emas nilainya besar. Maka, bergunanya masa untuk kita. Apa yang kau buatkan dengan masa remaja kau? Sila bagitahu aku. Nyatakan, luahkan! Kalau itu tidak berguna buatmu, aku hempuk, biar kau sedar yang itu tidak berguna, namun kalau ia berguna buatmu, kita genggam tangan bersama itu tandanya kita bekerjasama atas menghargai masa yang tidak sia-sia.


Waktu lapang anda diisi dengan apa? Maksud aku selain membaca. Penuntut dan pelajar memang begitulah rutinnya. Membaca tanpa jemu walaupun hakikatnya memang jemu yang teramat sangat untuk menghafal satu-persatu formula yang wajib, fakta yang tidak pernah berubah, sejarah dan hakikat, modul, faktor serta banyak lagi yang sangat penting yang dituntut untuk dipelajari mengikut kursus yang anda ambil!


Tapi pasti ada juga kan kelapangan dalam suatu hari yang sangat anda butuhkan untuk beristirehat? Pasti. Kalau bukan siang, malam, dan kalau bukan malam pasti tengah malam. Tambah-tambah kalau waktu malam minggu, remaja dan rutin harian adalah lepak dan tidur setelah penat menghadiri kelas, memenuhi tanggungjawab sebagai pelajar dan lain-lainnya! Aku pasti, ramai yang masih menganggap, "Aku rasa masa sekarangni cepat berlalu, ni dah bulan MARCH, besok tengok-tengok dah akhir tahun." Buat yang bercita-cita mudah sedar, kabar, tapi yang punya angan-angan dan tidak berdaya itu baik lagi dari yang punya angan-angan, berdaya tapi tak mampu menggunakan apa yang ada untuk melakukan sesuatu mengisi masa.



Musik dan kelapangan. Aku suka musik. Tapi tidak hip hop dan rock. Rock sejati 80-an dan 90-an aku suka, namun rock metal seakan pecah gegendang telinga, itu yang aku benci. Percayakah kau yang aku gemar memutar lagu yang sama berkali-kali. Kepuasan bagi aku. Lagu melayu yang aku hafal, iaianya memang rock sejati, tapi rock kapak. Kau pasti ketawa, Tapi itu favoritku. Aku senang mendengar lagu dari kumpulan IKLIM, Scan, SEARCH, WINGS, EKAMATRA dan banyaknya lagi. Itu yang Melayu. Musik dan ketenangan dapat kau capai. Begitu juga dengan alunan Quran. Kalau kau pasang alunan Quran dan kau dengar, itu sudah cukup menenangkan, apatah lagi jika kau sendiri yang mengalunkannya, itu kepuasan! Makanya bacaan Al-Quran juga lebih tertarik jika dialunkan berlagu mengikut tajwid yang betul.


Anda suka lagu apa? Mari kita kongsikan bersama kegemaran-kegemaran kita!


Favorit aku. JOHAN-Raffi dan Bella.


Kita mulakan dengan sesuatu yang mengikut perincian sebenar tujuan aku menulis hari ini. Lukisan. Apa pendapat kau tentang lukisan?


Berbicara melalui lukisan. Pada pandangan mata aku, unik sungguh seseorang yang memakai topi yang sering dipakai seniman jalanan, newsboy cap kata orang, dengan berkacamata rectangular, bingkainya hitam, serta melukis potret-potret indah yang membuatkan aku terbayang, berimaginasikan suasana Venice, Itali! Penuh dengan pelukis-pelukis jalanan. Tinggal kau arah dan lukisan terhasil! Sambil itu pula ketenangan kau dapat hanya dengan memandang suasana air, gondola, orang-orang yang berlibur kebanyakannya dalam suasana yang penuh romantis apatah lagi ada lagu yang ditujukan buatmu dan pasangan tercinta. Teringat aku sama karyanya William Shakespeare yang diteaterkan, The Merchant Of Venice! VENICE, satu-satunya tempat yang ingin aku tuju di suatu masa aku butuh air sebagai penenang! Aku seakan punya cinta pada benua biru itu. Akan ku lanjuti petualangan dari Venice ke Rome langsung ke Istanbul. Aku mohon pada Tuhan, di saat aku betul-betul perlukan TUHAN, kau muncullah, nyata-nyata!


Mari kita mulakan. Hanya perlu menyediakan drawing block, eraser dan juga pensil yang tajam.




Lukisan pertama air tangan aku. Puas. Menghasilkan satu lukisan ini tidak melelahkan seperti yang aku sangka. Tidaklah sehingga berjam-jam siang ke malam, namun hanya cukup berbekalkan masa siang yang tidak melelahkan, mata yang tidak kantuk, dengan fikiran yang berimaginasi sedikit demi sedikit membayangkan apa yang ingin dilukis dengan jari bergerak pantas mencorakkan apa saja yang terdetik! 


Aku mungkin tidak sehebat Leonardo Da Vinci dalam menodai setiap titik lukis yang masyhurnya, iaitu Monalisa, mungkin juga tidak sehebat Claude Monet yang gah akan lukisan berjiwa impresionisme dan matahari naik. Begitu juga aku yang bukan Vincent Van Gogh yang bekerja atas karya seni lukis yang terbaik, terkenal dan termahal di dunia! 


Menggunakan jari-jari yang sudah lama tidak bekerjasama dengan bakat, itu yang membuatkan getar-getar tangan saja. Tidak percaya diri untuk bisa melukis lebih lagi. Runcing di situ, belok di sana, ada saja tidak kena, padam lagi, bikin lagi. Akhirnya menjadi. Biarpun tidak begitu bagus nilainya tetap membanggakan diri.


Satu-satunya kacang kegemaran aku. Ia gajus. Gajus yang berkulit tebal! Barang mahal selalu enak! Benci. Kesian sama orang susah yang jarang-jarang saja bisa merasa kacang paling mahal ini. Memang ia tidak semahal hazelnut, tapi kalau tidak punya duit dalam tangan, kacang garuda 2.00 MYR saja tidak mampu dibeli. Ya, untunglah buat melukis sambil-sambil makan cemilan begini.


Ingin melihat paparan lukisan yang pernah ditayangkan di laman blog ini?
Sila klik DI SINI.
Selamat menikmati hidup yang baik, semua!
Jumpa lagi kalian di lain bicara.

12 comments:

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

u got some talent there fifie.. :)

yeahh pilihan genre music yang bagus.. :D

Aida Omar said...

cantiknya lukisan dear.. macam orangnya.. gaya penulisan entri pun asyik membacanya.. salam perkenalan dear..

hafizudin said...

Ahah.
here i come.

Baik.untuk alunan muzik.
kiranya ada alir susur sama dalam liuk lentok muzik kita.
rock melayu.
ada rock yang cukup melayunya.
musik penjajah.
diselang seli dengan indah bahasa empunya tanah.

Untuk lukisan.
bukan mahu bicara melangit.
bukan mahu berbual angkuh.
tapi boleh kira.
saya juga petah meluah rasa dalam ukir lukisan.
Ya.tidak lah seperti agungnya seorang seniman.
tapi andai dihulur sebatang pena. sehelai kertas.mampu saja diubah yang kosong itu jadi pentas bermadah.

Untuk kacang.
Oi.itu gajus ke.
bukanlah.
itu kacang yang mahal kan.

hafizudin said...

maaf terlepas.
untuk alunan al-quran.

Saya suka.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

Eh, itu kacang jenis apa eh? Ahhh, kena google ni. Maaf salah info. Gajus bentuknya comel macam payung. Nampak sengal di situ bila lupa apa nama kacang yang digemari!!! haha. jangan marah, sama2 perbetul bro, sis!!!

Lukisan itu biasa saja lah... Asal nampak batang hidung, mata, telinga, tudung, baju, semua tu dh kira ok kan? hehehehe...

musik? korang suka lagu apa?

hafizudin said...

srikandi cintaku.
bunga angkasa.
antara gadis.
kejoraku bersatu.

dan sedikit sebanyak lagu indonesia yang bes.

ascil.punye.lah said...

kita pon suka dengar lagu rock kapak 90 an.and paling penting kita pon suka sangat melukis.meh gimme five!

misyamissyou said...

lukisan memang mempunyai seribu maksud tersirat ole si pelukis..musik lambang isi hati seseorg
you got talent there sister!

azalia hjsalleh said...

ada bakat..
try melukis lg..
supaya lebih kemas..

CaDLyNN said...

suke lukis jugak tapi takde bakat..hehe.

fathiahRAIHANA said...

cantik drawing tu ^^
kalau buat bannyak2 kali, insyaAllah boleh cantik lagi.

misshannajr said...

kacang itu namanya pistachio..sangat bagus untuk otak..dan sangat mahal juga..kebaikannya dijadikan alasan oleh adik saya bila tibanya tahun exam besar agar dibelikan..nakal kan hehe :)

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails