Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Thursday, February 23, 2012

Doa


Doaku yang aku sampaikan padamu: Aku mahu dirikan istana di atas puncak gunung, ditemani kuda putih. Boleh Kau tunaikan?


Doa dan berharap itu suatu yang berbeda prinsipalnya. Berharap tanpa tindak takkan terwujud seperti yang kamu cita-citakan, dan tindak tanpa doa ibarat melakukan sesuatu tanpa restu. Tak dipaksa untuk berdoa, namun, mendekatkan diri dengan rohmu, jiwamu itu untuk mengetahui keterlanjutan atas sesuatu perkara adakah pantas untuk kamu atau tidak, itu tergantung, dan wujud jawapannya melalui doamu sendiri.


Anehnya manusia kini, berdoa hanya apabila merasa susah dan resah dan sebaliknya jika mewah, kaya raya sudah. Aku suka berdoa. Aku suka tetes air mata tanpa sebab dan bersebab. Aku suka merayu. Aku suka membujuk. Tanpa kira waktu. Aku miskin akan kekuatan, tapi dengan doa, aku kuat tiba-tiba. Itu normal kata bunda. Manusia dan gelombang rasa yang tak pernah jemu untuk berduka dan kadangkala gembira tanpa disangka.




Aku kalau berdoa, pasti akan menyebut satu-satu. Biar jelas. Banyak sungguh permintaanku yang belum tertunai. Mungkin belum wujud masanya. Yakinlah, akan doamu itu dijawab oleh Tuhan pada suatu masa yang kamu juga tidak akan pernah tahu bila. Namun, kadangkala tanpa kita sedar, waktu yang terlewat di hadapan mata itu sudah suatu kenikmatan dan keterlanjutan atas permintaan doa. Kita hidup hari ini, dengan helaan nafas yang masih lagi sihat, itu juga doamu, bukan? Yang senantiasa kau ucap, 




RABBANAA AATINAA FID DUN-YA HASANAH, WAFIL-AAKHIRATI HASANAH, WAQINAA 'ADZAABAN NAAR
"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka." (QS. Al Baqarah: 201)

Cintaku buat Tuhan tak pernah ingkar, makanya aku selalu menganggap mengapa kau bilang Hablum Minallah yang nyata-nyata tak wujud di depanmu, namun, kau tidak menjaga ukiran kata Hablum Minan-Nas di kehidupanmu bersama jutaan manusiawi lainnya. Tuhanmu memang bukan orang, tapi perlambangannya seperti yang diwujudkan ke atas orang-orang, roh-nya, sifatnya. Berjuta rasa cinta. manusia syirik, punah ranah, jahanam dengan perlambangan syaitan bukan dengan perlambangan Tuhan yang penuh kecintaan!




Aku paranoid sama manusia di jagat raya yang sering mempermain kata-kata dan janji serta sumpah setia. Makan sumpah dia tak takut, ALLAH dia takut. Sedangkan dia tahu ALLAH Maha Mengetahui. Sepertinya dia main-main sama Allah juga. Hukumnya sama wahai manusia!




Hari ini hari Khamis. Lewat malam awal pagi Khamis! Doakan aku biar muncul awan merah bawa aku jumpa pelangi dan ada kuda putih untuk aku tunggang bersama.  Dalam mimpi, sekadar mimpi.

10 comments:

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

truskn brdoa fifie, truskn brdoa tak kira dikala susah atau senang :)

mungkinkah ku adalah temanmu? hehe ;)

Diyana Norman said...

DOA...Allah pasti akan kabulkan doa cuma masa y menentukan

Azhafizah[フィザ] said...

Marilah sama sama memanjatkan doa kehadrat ilahi.semoga doa kita dimakbulkan..aminnn

..::SangRatoo::.. said...

berdoalah kerana Allah itu Maha Mendengar.
semoga doa kita semua dikabulkan.InsyaAllah.

iffah imani said...

saya yakin dengan cinta Allah ....moga doa kita di makbulkan...

Lady Emilya said...

doa senjata mukmin :) Allah mendengar setiap doa hambaNya yang ikhlas :)

Aweyn said...

keep praying. may Allah will grant ur doa.. :)

ubaidillah zulkefli said...

doa tuh snjata org mukmin :)

aLya maNip said...

ramai yg x sedar yg doa tu senjata paling kuat utuk orang Islam.
wish u all the best dear :)

[sutera kasih] said...

doa senjata umat :)

puitis & indah ayat2 fifi..

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails