Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, November 29, 2011

Nyi Mas Belimbing


Assalamualaikum and hi people.


Sekarang mode nya lagi hujan-hujan, sekejap berhenti, sekejap sambung lagi hujannya, dan kebanyakan hari redup dan suam-suam sejuk. Enakan begini daripada hujan yang terlalu lebat dan banyak anasir-anasir buruk seperti masalah kesihatan seandainya hujan berlarutan! Demam, selsema, batuk, gatal-gatal serta lain-lain penyakit lagi. Betul tak?


Itu sangat normal, bukan sekadar di Malaysia, namun di negeri-negeri jirannya juga mengalami hal yang sama. Lihat di paparan berita di kaca televisyen ramai juga korban banjir terutama di kawasan pantai timur. Ngeri lagi korban banjir di Bangkok!


Orang kampung ambo lagu mano? Bereh blako?


Sekarang kita masuk kepada rangkap utama penulisan. Tentang belimbing dan mitosnya. Hari ini saya paparkan cerita dari Jawa Barat, sekitar Bandung termasuk Cirebon, Tasik Melaya, dan banyak lagi area sekitar yang dipanggil Jawa Barat. Tajuk ceritanya adalah Nyi Mas Belimbing. Lucu kan? Tapi dengar dulu ceritanya bagaimana!



Petik dari foto twitter saya....Bersungguh betul saya makan belimbing. Raut saya macam nak telan jurukamera kat depan saja, beneran kan? Tak sangka muka jadinya sejelek itu. hiks...


Ceritanya begini.........


Suatu pagi di pertapaan Ujung Kulon Banten. Sinar matahari yang cerah di sela dedaunan tidak mampu menyaput mendung di wajah Nyi Mas Belimbing. Sudah seminggu ini Nyi mas terlihat murung. Hal ini membuat Resi Rarata sang ayah bingung. Akhirnya karena penasaran, Resi Rarata pun bertanya:


"Nyi mas, apa yang mengganggu pikiranmu? Kenapa akhir-akhir ini kamu tampak murung. Apakah ayah bisa membantu?"


Nyi mas belimbing hanya mendesah dan menundukkan kepalanya. Tapi setelah sekian lama terdiam, akhirnya Nyi Mas menjawab: 


"Ayah, apakah ayah percaya pada mimpi?"


"Ah ternyata mimpi yang mengganggu pikiranmu." kata sang resi, 
 "Tentu saja, kadang-kadang mimpi juga bisa merupakan pertanda. Apakah mimpimu nak?"


"Aku bermimpi bertemu dengan seorang pemuda tampan dan kami jatuh cinta.  
Dia bernama Sunan Gunung Jati dan berasal dari Cirebon," kata Nyi mas, 
"Ayah, bolehkah aku pergi menemuinya? Mungkin dia adalah jodoh yang dipilihkan Tuhan untukku?"


Sang resi berpikir sebelum akhirnya berkata:


"Nyi mas, ayah mengerti perasaanmu. Tapi, tidak baik seorang putri pergi menemui laki-laki," kata Resi, "Sabarlah dan berdoalah! Jika dia memang jodohmu, kalian pasti akan dipertemukan." 


Rupanya jawaban Resi Rarata tidak sesuai dengan harapan Nyi mas Belimbing. Dia merasa kecewa, karena sang ayah tidak meluluskan keinginannya. Tapi Nyi mas tidak berani membantah kata-kata ayah yang sangat dicintainya itu. Maka dia pun berusaha melupakan impiannya.


Namun semakin berusaha melupakan, semakin kuat pula keinginannya untuk pergi menemui Sunan Gunung Jati di Cirebon.


Hingga suatu pagi, Nyi mas Belimbing nekat pergi dari pertapaan, meninggalkan sang resi yang masih tertidur lelap. 


Sementara itu, kepergian Nyi mas belimbing juga membuat resah Ki Pandan Alam yang sudah lama menaruh hati pada Nyi mas. Dia tidak rela gadis pujaannya menjadi milik orang lain. Maka tanpa berpikir panjang Ki Pandan Alam pun memutuskan untuk menyusul Nyi Mas Belimbing ke Cirebon.


Setelah menempuh setengah perjalanan, akhirnya Ki pandan bisa menyusul Nyi mas Belimbing. Ki pandan mencoba membujuk Nyi Mas Belimbing untuk mengurungkan niatnya yang tentu saja ditolak oleh Nyi Mas Belimbing. Ki Pandan Alam yang marah mulai menggunakan kekerasan untuk memaksa Nyi Mas Belimbing, namun Nyi Mas tetap menolak. Maka pertempuran pun tak terelakkan. Ki Pandan Alam kalah. 


Ki Pandan Alam yang malu dan marah atas kekalahannya, mengadu kepada ayahnya, Sang Hyang Tenggulung.


"Ayah, kau harus menolongku untuk membalas kekalahanku ini," pintanya.



"Jangan khawatir, ayah punya jalan keluar untuk meyelesaikan masalahmu," kata sang Hyang.


"Bagaimana caranya ayah?" tanya Ki Pandan Alam.


"Begini. Ayah akan membuatmu tampak seperti Sunan Gunung Jati, sehingga Nyi Mas Belimbing akan mengira bahwa engkau adalah pemuda yang dicarinya," kata Sang Hyang. 


Dengan satu kali jentikkan, Ki Pandan Alam pun berubah wujud menjadi Sunan Gunung Jati. Segera Ki pandan alam menyusul Nyi Mas Belimbing yang sudah hampir sampai di Cirebon. Tanpa curiga Nyi Mas Belimbing yang memang sangat ingin bertemu dengan Sunan Gunung Jati, menerima kehadiran Ki Pandan Alam, dan bersedia untuk dinikahinya. Mereka pun tinggal di cirebon untuk beberapa waktu lamanya.


Namun ternyata penyamarannya kemudian terbongkar, maka Ki Pandan Alam pun dihukum untuk menebus kesalahannya. Tinggalah Nyi Mas Belimbing yang kecewa dan sedih karena merasa telah tertipu. Dia malu untuk kembali ke pertapaan, juga takut karena telah melanggar perintah ayahnya. Akhirnya karena rasa malu itu Nyi Mas Belimbing pun mengakhiri hidupnya. 


Anehnya, setelah beberapa bulan kemudian, dari kuburannya terdengar suara tangis bayi. Hal itu tentu saja membuat masyarakat yang tinggal di sekitar situ ketakutan. Beberapa dari mereka kemudian melaporkan kejadian itu kepada Sunan Gunung Jati yang segera memerintahkan untuk membongkar kuburan Nyi Mas Belimbing.


Benar saja, ternyata di dalam kuburan itu ada seorang bayi laki-laki mungil. Sunan Gunung Jati menamainya Cikal dan mengangkatnya menjadi putranya.


Konon, setelah besar, Cikal ini sering mengembara dan pernah bertemu dengan Nabi Khaidir. Karena sangat cerdas, maka nabi Khaidir mengangkatnya menjadi murid. Dia ikut mengembara bersama Nabi Khaidir dan tidak pernah kembali ke Cirebon.


Sekian.


P/s: Aku dah gian baca buku cerita sebelum tidur! Macam budak-budak kecil. Remaja lain baca novel, aku tak! Tebal sangat novel. Buku belajar pun tak habis khatam, inikan pulak novel. Siapa nak tolong tolong bacakan supaya lena aku dibuai mimpi seperti mitos terbabit?

P/s/s: Cakap pasal belimbing, mood sekarang meracau mencari belimbing madu nak cicah dengan gula+kicap+lada cili! Pernah makan macamtu? Tak pernah makan, nanti aku ajar macam mana nak buatkan! Itu tradisional punya cara. Pencicah dalam botol kat kedai tu payah nak dapat, jadi homemade lagi mudah memandangkan aku pun jarang keluar!

P/s/s/s: Belimbing, satu daripada buah-buahan untuk diet tau! Tak percaya, cubalah sendiri amalkan makan belimbing!


{ Sumber foto:Google }

Monday, November 28, 2011

1433 Hijrah!




Hijrah. Ramai yang sebut, sana hijrah sini hijrah! Tanpa tahu erti. Muda-mudi apatah lagi. Nasyid seperti biasa lah, berkumandang terus di corong radio, pagi petang siang malam, 1 Muharram kan? Pastilah! Adik kecil, pandai saja menyanyi. Rangkapnya begini,


Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah
Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta
Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan
Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman

Tapi si Abby aneh. Dia tersasul. Bingit jadinya suasana riuh menggelakkannya. Begini pula rangkapnya, saya ambil versi pendeknya saja ya!


Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Mahligai.


Perasan yang mana terubah? Kota Mahligai apa Abby? Hiks. Ada saja.


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, makna hijrah ialah perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah. Bagi aku? 


" Cukuplah ubah semua buruk jadi benda baik. Terutamanya sikap. Kerana sikap bisa mengubah apapun keadaan dan juga situasi menjadi lebih ke arah kesempurnaan duniawi dan ukhrawi! "


Saturday, November 26, 2011

Ngerinya Bila Jambatan Roboh, Ramai Maut! Mahakam Bridge In Memory.


Suro-an (sambutan Tahun Baru Islam) mereka disambut dengan berita menyedihkan! Laporan terkini banyak disiarkan di laman-laman newspaper online dan juga television! Foto ini saya ambil dari sahabat di Kutai Kartanegara! Untung saja, teman-teman, sahabat handai serta saudara yang berada di sana semuanya selamat dari bencana ini! Al-Fatihah buat yang meninggal dalam kecelakaan yang tidak terduga ini!



JAKARTA (KRjogja.com) - Jembatan Mahakam di bagian Kota Tenggarong, Kutai Kertanegara, ambruk sekitar pukul 16.00 WIT. Dalam insiden ini diperkirakan 25 mobil dan 20-an motor yang melintas di atasnya ikut tercebur ke dalam Sungai Mahakam. Bahkan, menurut keterangan warga di lokasi kejadian, masih banyak korban yang terperangkap di dalam sungai bersama mobil yang ditumpanginya.

“Masih ada yang terjebak di dalam, rata-rata mereka terjebak dalam mobil,” kata Mikdad kepada wartawan, Sabtu (26/11).  Salah seorang warga Tenggarong, Mikdad menyatakan beberapa orang yang tercebur ke dalam sungai Mahakam berhasil menyelamatkan diri. Namun sebagian besar belum diketahui nasibnya.

Informasi dari Wikipedia menyebutkan bahwa Jembatan Mahakam adalah sebuah jembatan yang dibangun di atas alur Sungai Mahakam yang menghubungkan kawasan Samarinda kota dengan wilayah kecamatan Samarinda Seberang. *sambungan.


Berita Penuh: KLIK DI SINI



Aku benci dengan kualiti foto yang kurang jelas. Maklum sahaja, zaman DSLR baru saja muncul ketika itu. Ya, ini pakai handphone biasa saja. Fotonya lumayan bisa lihat saja, namun kenangannya tetap terpahat! Seakan berada di London Bridge saja....Kenangan:') Makan di Bawah Jembatan itu suatu yang menggamit memori! Mahu bakso tenggarong plishhh:') Nak tengok aku makan-makan di bawah jembatan, lihat DI SINI! Itu entry lama yang bisa dibaca berulang kali! Menarik bila kenangan diceritakan di laman blog...



Mitos Sungai Mahakam



Mitosnya kuceritakan versi aku ya! Sesampainya aku di sana, begitu tenang sekali, setenang-tenangnya/ Tidak tahu mengapa! Mungkin cuacanya yang begitu asyik dengan suasana yang tidak terlalu kampung, dan tidak terlalu kota, yang membuatku sangat merasa nyaman! Ditambah pula ada sungai, ada pepohon, ada saudara yang sangat baik:')



Sempat ku diceritakan oleh nenek di Tenggarong, Kutai Kartanegara bahawasanya siapa sahaja yang menginjak tanah Kutai dan meminum air Sungai Mahakam akan kembali lagi di tanah tersebut dan bisa juga bermastautin di sana.


Ya, pastinya agak excited to know more, maksudnya bagaimana, bermastautin sampai akhir hayat ataupun sekadar jalan-jalan lagi ke Kutai. Jawapannya, bisa kedua-duanya. Ahh, kalau mahu bermastautin ya tak mungkin lah, pastinya Malaysia menjadi tanah air tercinta bukan? Lantas ku berfikir takkanlah dapat kerja di sini kot, atau mungkin kahwin dengan orang sini akibat dari aku minum air sumber dari sungai tersebut? Ngerinya lagi nenek bilang ini benar-benar terjadi. Ahh, ada-ada saja si nenek serta acil-acilku di sana....Acil itu maksudnya aunty!


Akal waras terus kembali, hehe, mungkin suatu saat nanti, seperti yang diidamkan, aku pasti ke sana lagi, menjenguk nenek serta saudara-saudara lainnya lagi, mumpung sambil berehat nyaman di sana.


Ku berfikir dengan waras ada apa dengan air Sungai Mahakam sampai-sampainya mitos tersebut terwujud? Syirik juga percaya akan mitos, tapi Tuhan Maha Mengetahui akan apa yang berlaku dan bakal berlaku!




"Nanti aku ceritakan banyak lagi kisah menarik yang pastinya membuat kalian terharu, sedih, gembira dan berbaur rasa! Sungguh suatu pengalaman yang tak terluputkan sepanjang keberadaan di sini walaupun masanya singkat sahaja, namun tetap panjang berada di ingatan!"




Golden Gate Kutai Kartanegara in Memory





Friday, November 25, 2011

Kanak-kanak Dan Kebersihan Mereka.


Assalamualaikum and hi people.


Seperti yang kita tahu, kanak-kanak juga perlu dijaga dalam sudut kebersihan supaya hidup yang sihat dapat dikekalkan dalam usia muda! How to give advice to kids pertinent to the case of hygiene, healthy and live in happy life without any diseases! Personal hygiene is the first step to lead you for a comfortable healthy lifestyle.


Masa usia muda ni lah, peluang untuk ajar kanak-kanak untuk sentiasa disiplin dalam penjagaan kebersihan. Dengan hanya nasihat dan kata-kata, probably, mereka akan dengar dan tahu cara kita mendidik mereka untuk kebaikan mereka sendiri. Mereka sebenarnya tahu akan kebaikan jaga kebersihan ini, tapi untuk mengamalkannya agak payah seandainya tidak terbiasa dengan disiplin kebersihan dari kecil.Makanya, tanam sikap pembersih di dalam diri kanak-kanak adalah suatu hal yang sangat penting.



Abby, Go and take a shower now! Abby dipaksa mandi! Susah sangat nak pergi mandi si budak kecik sorang ni, kan tak pasal-pasal kena marah dengan mama.


Sebenarnya banyak cara untuk menarik perhatian kanak-kanak supaya mereka ikut nasihat kita dalam pendidikan kebersihan ini! Hanya menggunakan ilmu psikologi kanak-kanak anda bakal berjaya memasukkan anak-anak anda ke dalam cara terbaik anda! No matter how horrid the way is, we MUST try it. Joking! Mahu tahu bagaimana caranya?



Panggilan / Seruan menyejukkan hati.

Situasi 1: " Sayang, pergi mandi nak, bau dah tu balik sekolah jangan terus main PS, mandi, ganti baju nanti turun makan, mama masak special hari ni tau."

Situasi 2: " Budak ni sorang tak mandi lagi, tu lah, ikut sangat perangai buruk bapak kau tu, balik sekolah, main, main, main, baju kotor bersepah merata-rata, kenapa tak bawak turun bawah letak dalam machine terus? Kau ingat aku ni bibik ke, macam babu je duk kat rumah. Ni kenapa belum mandi nih? Nak suruh aku mengamuk sakan ke? "


Pilih, yang mana lebih menyejukkan rasa serta fikir? Pastilah situasi yang pertama bukan? Motifnya, hanya untuk menasihat anaknya untuk berdisiplin. Pulang sekolah, berehat sebentar, ambil masa untuk mandi, ganti baju, makan dan terus belajar dan petangnya beriadah. Namun, bila si ibu sudah meleret panjangnya membebel sehinggakan mengungkit yang bukan-bukan, telinga si anak juga panas, dan hatinya memberontak. Biasalah, jiwa muda!


Memanglah, sifat natural dan naluri ibu yang mengambil berat itu ada di dalam diri setiap para ibu, namun, sedarkah kita, bagaimana sifat kita mempengaruhi tindakan sama ada berkesan ataupun tidak untuk membuatkan seorang anak itu sentiasa hormat dan dengar nasihat seorang ibu? Caranya sangat mudah. Saling menjaga hati. Kalau dah si ibu bercakap elok-elok dan anak masih tidak mendengar nasihat, cara yang agak tegas mungkin berkesan.


Memang tidak dapat dinafikan, anak-anak metropolitan yang hidup dalam air emas sekarang ini sangat dan terlalulah tidak mampan hanya dengan kata-kata nasihat. Oleh itu, ibu bapa sendiri have to be role model. Tunjukkan contoh di samping menasihati anak-anak supaya mereka tahu apa yang patut dan tak patut dibuat! Lama-lama mereka tahu yang mana baik dan yang mana buruk!  Ingat, panggilan menyejukkan hati dapat mempengaruhi naluri anak untuk turut bertoleransi dengan permintaan ibu serta bapa!


Teknik Berlumba/ Membilang 1, 2, 3!



Teknik ini sangat berkesan untuk anak-anak kecil seusia 12 tahun ke bawah! Kita kan tahu, anak-anak biasanya bersemangat juang. Jadi, kita gunakan pengaruh juang dan pujukan ini dalam pertandingan! Contohnya dalam situasi di bawah:



Situasi: " Papa bilang sampai sepuluh, abang dengan adik pergi mandi biar wangi-wangi, nanti kita tengok movie sama-sama. Siapa mandi paling bersih, paling wangi, dapat duduk sebelah papa dan papa bagi coklat yang sangat best. Papa beli tadi. "



Pengaruh membilang nombor ini sangat efektif tau dalam membangkitkan anak-anak kecil untuk melakukan sesuatu tanpa dipaksa-paksa acapkali. Dengan sendiri diorang akan timbul niat nak berlumba untuk menarik perhatian orang yang lebih dewasa. Secara tak langsung, mereka akan memastikan mereka memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan supaya disayangi orang yang lebih dewasa yang menjaga mereka! 


Cara ini boleh digunakan supaya mereka cepat-cepat membasuh buah sebelum makan, gosok gigi, mandi, serta melakukan aktiviti-aktiviti membersihkan diri untuk mengelakkan dari jangkita kuman! Payah kan? Kena guna teknik bagai dengan kanak-kanak ni, almaklum, mereka belum dapat menerima penuh tentang apa itu KEBERSIHAN dan efeknya terhadap tubuh badan.



Pendidikan Di Sekolah

Kalau di sekolah, macam zaman-zaman kita dulu, banyak aktiviti berlandaskan pendidikan kesihatan ini diamerka dan diajarkan di sekolah! Malah, subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan pun turut mengajar ke arah motif yang sama!


Kita bersenam, kita bersukan, kita belajar cara dan perdaban, kita belajar tentang kepentingan kesihatan, dan macam-macam lagi. Hari kesihatan pun ada tau di sekolah. Budaya sihat banyak diterapkan juga. Dulu-dulu ingat lagi, pasti ada doktor untuk cek darah, cek gigi, peraduan kesihatan segala macam, itu suatu cara yang sangat berkesan tau supaya anak-anak anda terbiasa dengan pendidikan yang sebegini! Then, they will not feel awkward when we as  as their parents talk bout health!


Dengan nasihat para doktor yang kasi ceramah untuk anak-anak supaya menggosok gigi dengan betul, siap dengan demostrasi bagai, anak-anak akan lebih teliti dalam permasalahan mereka sendiri. Kadangkala ugutan kecil pun dapat menakutkan anak-anak. Contohnya:


Situasi: "Anak-anak, doktor nasihatkan supaya anak-anak semua gosok gigi betul-betul tau, atas bawah, dalam, dan setiap bahagian dalam gigi lah, jangan lupa lidah juga perlu digosok! Supaya ulat tak ada dalam gigi"


See, ulat di sini boleh membuatkan anak-anak takut dan akan menggosok gogo tepat pada masanya dengan cara yang betul!:)




Tidak dinafikan, anak-anak  kecil sangat payah dan sering mengendahkan nasihat. Nak kena parents menjerit berulang kali baru dengar. Jarang sangat anak-anak kecil yang betul-betul disiplin dan Contohnya manner di meja makan.



" Sayang, pergi wash your hand dulu nak, sebelum makan. Nanti kuman tau tak basuh tangan."


" Mama, adik dah basuh tangan tadi (dalam hati: Hehe, tipu mama lah, malas nak jalan pergi singki cuci tangan. Mana nya kuma, tak pernah nampak pun, kecuali lah kuman tu gigit macam dalam kartun raksasa tu)"



" Adik, sejak bila dah pandai belajar menipu ni? Dah dah, sebelum mama ambil rotan, pergi basuh tangan dulu, kalau tak tak boleh makan! "

" Ok, mama. Janganlah marah, adik bukan tak nak basuh tangan, lain kali suruh singki tu jalan dekat adik. Adik malas lah nak bangun. "



Akibat minum susu banyak lah ni, makin cerdik je jawapan anak-anak kecil sekarang, kan? Comel! We tend to think, we are so lucky sometimes, have money to buy soap, shower, why not we use? Ada setengah orang tak berpeluang pun nak beli Dettol lah, LUX lah, Lifebuoy, dan banyak lagi jenama-jenama lainnya yang wujud di pasaran kita pada hari ini! Jadi pergunakanlah, bukan untuk orang lain, namun untuk kebaikan diri sendiri.




Fifi, sebelum makan ketupat tu, cuci tangan dengan DETTOL ye, sayang! hehe. Nasihat untuk diri sendiri.


Thursday, November 24, 2011

Poem: The Trail Not Taken.







We are given too lots choices,
Pressures, don't feel awkward,
Stay and comfort me with patient,
Because we learnt from mistakes,
But don't let mistakes ruin us!
Like the mouth ruins the tongue,
Like the tongue ruins the words,
Like words ruin the feelings.



You are choosing for goods,
A personal code for living,
A better, happier, more successful kind of life,
You are praying for the best,
You are rewarded with you efforts,
If just you glide effortlessly,
Onwards and upwards,
Remind yourself that
You are getting older with your body and soul,
The right time for you to deal and lead
For the best way,
Which trail is better for the future.



I got too lots dreams.
Lots!!!
All dreams are so strange for me,
But it seems reality,
I just feel so confident to take both,
Like in my praying,
Like in my dreams,
Impeccably back off
For another one,
And stay strong for best one?
Without losing the rag or sighing!


Out of the blue,
I'm realized that,
To shrug off adversity,
One and only trail can be chosed,
And there MUST be,
 THE TRAIL NOT TAKEN



Wednesday, November 23, 2011

Gelora Bung Karno Menggelorakan Jiwa.


Assalamualaikum and hi people.





SUASANA



Still in fever mode for Football SeaGames last night? What can you get by watching that either live or maybe only through tv?  You can feel the spirits from the players?  You can hear the chaos and too many voices, shouting from the supporters of the respective countries, MALAYSIA and INDONESIA? You can see the cooperation and all out playing from the players? Or it just only like in a drama, one and only team can get the gold medal and the another team will feel so lost! Damn!


Of course. Because we are here, just being at home but feeling like we are being there, watching live at Gelora Bung Karno Stadium. Hiks. It's all because both men and women in the house were so cooperate to choose and trying to guess which country wins and siapa menang tekaan get the reward. It's really fun when, almost the players dekat-dekat je dengan gol, macam dah nak sumbatkan goals, then mulalah, the loud screams can be heard! GOAAAAAALLLLLL! When they failed to make any goal, everybody dissapointed, healing out!



Ada juga, para ibu yang minat sukan bola sepak ni tau! Fuhlamak, jeritan mereka lebih menakjubkan dari yang muda-mudi. They've prepared dinner early then waiting for the channel to show live from Stadium Gelora Bung Karno! Hebat. Para ayah pun apa lagi, memang dah sah-sah naik hangin kalau tersalah teknik player main, macamlah dia hebat sangat kan! Because actions speak louder than words. Susah woo Khairul Fahmi Che Mat nak jaga gawang gol tu and nak control si Wanggai, Okto dan Titus Bonai. Pokoknya gang-gang dari Papua hebat-hebat juga tapi lembik kaki aku tengok semalam. Selalu jatuh! 


Kalau muda-mudi tengok bola, bukan gara-gara bola sangat pun, gara-gara pemain bola tu je. For girls la umumnya. Tak semua. Apatah lagi kalau pemainnya skuad Harimau Muda, semuanya muda-muda, handsome, gagah perkasa. Si Fakri lah, Nazmi lah, Apek kau taknak? Ops, dah berpunya. Hamboiii! Untuk lelaki memang ada spirits for bola pun kan, tak suruh pun, pasti beria nak tengok. Warung-warung kopi pasti penuh semalam kan? Aku tengok kat tv pun, macam-macam gelagat ada. Siap nangis bagai Indonesia kalah. Biasalah, adat pertandingan mesti ada menang kalah! Kalau menang semua, siapa yang kalah?


KATA AKU



"Tapi overall playing aku bagi markah ok-ok je kot. Tak boleh dibanggakan sangat sebab menang pun atas dasar sumbat goal free. Penalti. Detik-detik terakhir nak menang tu, memang drama habis. Dah takdir, penjaga goal Indonesia tu lembik semacam aku tengok. Haha, kemain aku kutuk, jangan marah ye, mas Kurnia Meiga."



KATA ORANG


Tapi sedih. Sedih sangat kerana selesai permainan, wujudlah kata-kata kesat bagai. Macam-macam PAGE yang dapat kita lihat di laman Facebook. Wall Facebook anda pun pasti dihiasi dengan kata-kata menjengkelkan, kalau tak orang Malaysia kutuk Indonesia, pasti Indonesia yang kutuk Malaysia. Sedih bukan apa, juang kerana bola, takkan bermusuhan pun kerana bola? PAGE. Lihat? Pantaskah wujudnya laman-laman sebegitu? Kata sial, kata bangang, kata jatuhkan darjat, kata perosak bahasa? Takkan kita nak tengok dan tambah rasa tak puas hati tu? Sampai bila? Sampai putar masa lagi dan buat satu pihak lagi menang dan pihak ini yang pulanya mengutuk itu dan ini? Tak berkesudahan.






"SALAM JARI TENGAH UNTUK MALYNGSIA DARI KAMI LASKAR GARUDA"


Bukan setakat itu, bendera kita juga dibakar! Nama Malaysia diubah menjadi, Malaysial yang mungkin bagi mereka siallah untuk negara kita. Please guys, jangan ada lagi permusuhan semacam ini yang bukan sahaja menjengkelkan keadaan namun, merosakkan bahasa juga. Presiden sama Perdana Menteri bersahabat baik, kita rakyat pula yang propaganda permusuhan secara berlebihan. Kalau berterusan kondisi pelajar Malaysia pun akan turut terancam kot, mana tahu, dalam beratus juta rakyat mereka, mungkin saja 1 juta rakyatnya menggila demonstrasi yang aneh-aneh terhadap pelajar di sana. Kasihan kan?


Tapi aku yakin, yang menggila hanya bersebab! Sama juga di Malaysia, itu hanya propaganda di Facebook, kalau di dunia realiti, percayalah, Indonesia sangat menghormati tetamu luar, yang buat kes aneh-aneh di Malaysia itu hanyalah segolongan rakyat Indonesia yang kurang ilmu. Sama kan di Malaysia, yang kurang ilmunya pasti banyak buat hal!




Aku tertarik dengan luahan seorang sahabat blogger, PENABERKALA. Katanya:




"Kesal bila lagu nagaraku tak dihormat, kesal bila malaysia digelar malingsial, kesal bila layanan utk team malaysia tidak begitu baik kesal bila menang, dicabarnya pula utk lakukan dopping test gara-gara tak puas hati kemenangan milik Malaysia, kesal bila ada yg sanggup membakar bendera kita kesal dengan protes, kontroversi, dan provokasi yg mereka lakukan menang acara adalah ke-2, mendiamkan 100 000 penyokong itu yg utama kemenangan itu sekurangnya dapat mengukuhkan maruah Malaysia di mata mereka."
-Penaberkala


AKIBAT


2 orang penyokong Indonesia terbunuh dalam kesesakan Stadium Gelora Bung Karno semalam ketika perlawanan akhir Sukan Sea acara bola sepak di mana menemukan Indonesia menentang Malaysia.... Al fatihah .


Sumber: BERITA HARIAN


SECALIT JENAKA



Khairul Fahmi Che Mat penjaga gol pujaan ramai yang makin dilanda kontroversi. Pesanku buatmu, kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai. Selamat Maju Jaya! Sungguh bergaya apek kita jaga gol tempoh hari. Sangat cekap! 



Tidak mengapalah kalah, usaha lagi pada masa hadapan. Kuatkan semangat, jangan nangis, nangis, nanti hilang gantengnya. ;)



I just can play badminton-,- and lebih aktif indoor games! Bila agaknya boleh cuba sepak bola di padang bola?


"All that spirits desire, spirits attain."

Monday, November 21, 2011

BINATANG JUGA PUNYA RASA CINTA!


Assalamualaikum and hi people.


Gembira Loka gembira hati, riang ketawa melihat hewan!:) Gambar ni menunjukkan dah macam aku tertepek kat poster tu lah pulak. Kan? Sesuai tak jadi model poster iklan untuk zoo? Hahahaha. Ketawa untuk kelucuan diri sendiri.


Have you ever keeping or taking care of your favourite pet like you look after your own children? If you say yes, you are most lovely people in this world. So are you ready to talk about, love between human being and animals? 


If you are able to get in love and being loved sesama manusia, why not kan, you set your mind and try to love your pets too. Janganlah sepak terajang bila nampak kucing di warung-warung jalanan, tu lah kan, if you can't take risk to face animals like cats or small pets, don't get into warung-warung jalanan! Go, have your meal in mall or at hotel. LOL:D cewah, mewah!


Can't deny. Aku juga takut kucing. Really afraid of that. If i saw cats, i tried my hard to keep away from it. Tapi sumpah, sepak terajang belum aku pernah. Sebab aku tahu, kucing juga punya rasa, kalau tak kenapa dia boleh tertidur, kenapa dia perlu makan, kenapa dia keluar darah bila digilis, kenapa ia bisa beranak dan diperanakkan? Itu semua RASA yang tak mampu kita cipta sewenang-wenangnya!


We have the right to privacy, to respect, to be held in high esteem, and so with animals.


Aku tak meletakkan darjat dan kelebihan yang sama tercipta pada haiwan dan juga manusia. Pada Dia, kita sama, jadi kenapa kita pertikaikan. Namun, Dia mencipta, Dia yang lebih mengetahui mengapa hukum alam lebih berkuasa dari hukum manusia, kerana manusia sebenarnya tiada apa-apa! Robot kalau dicas pasti berfungsi, bahkan tiada baterinya dan ditinggalkan dalam gebuk kotor juga mati fungsi dan mati rupa. Persis manusia, punya nyawa sebatian roh pasti berfungsi elok, dicabut nyawa oleh Jibril, dikuburkan, tiada yang molek rupa lagi, molek fungsi lagi, melainkan hidup dalam alam kubur pula.


Namun, mengapa kita punya akal sedangkan binatang tidak, tapi kadangkala manusia berakal lebih antagonis kejamnya daripada binatang? Kerana kelebihan akalnya kah sehingga takburnya sedemikian rupa mempermainkan RASA? Atau mungkin binatang terasa kerdil dan hina diri kerana ketidakwujudan akalnya serta kewujudannya pada hayat kali ini adalah sebagai seekor BINATANG?



Sebaran cinta buat dia...


Can you recognized, how's animals show love to their kids? Sama je dengan gaya manusia. Bagi anak makan, berusaha untuk puaskan hati anak, turut ajar anak, give protection and sediakan habitat yang sesuai untuk mereka. Well, bayangkan kuasa Allah, tak punya akal tapi mereka tahu apa yang pantas mereka lakukan! Mereka dapat rasa dengan cara tertentu kerana mereka turut punya jiwa.


Itu binatang. Tapi kenapa manusia seolah-olah mempersiakan kurniaan? Mengapa bayi kecil banyak dibuang sedangkan binatang juga sayangkan anak?! Manusia banyak yang kejam. Ya, harimau baham binatang yang lebih kecil pernah, wajar! Kerana tak berakal dan itu makanannya. Tak perlu persoalkan lagi, kerana kita juga turut sembelihkan ayam, lembu dan sebagainya untuk makan, inikan pula HARIMAU. Mangsa dan pemangsa tak kira siapa. Siapa yang besar dia yang berkuasa, yang kecil jadi mangsa melainkan punya kebijakan tersendiri, persis manusia juga! It sounds cruel, but this is the rule of world.



You will laugh whenever you see the actions did by this kind of animal. Saya lupa apa namanya ni...


Aku teringatkan kepada kisah Nabi Sulaiman yang bisa bercakap dengan binatang. Tak hanya menguasai jin, beliau mampu memahami semua bahasa binatang. Bagaimanakah? Itu antara hikmah dan kuasa Tuhan yang tak dapat kita pertikaikan lagi.


Berkaitan dengan adab, monyet pun pandai hulur salam jumpa orang baru, why not manusia kan, apa salahnya, kalau tetamu datang tu, ringan-ringankanlah tangan hulur salam. Apa pandangan mata saya lihat, muda-mudi sekarang banyak dah yang sombong diri, nampak orang baru datang rumah, turun tangga, jumpa mata, hulur salam pun tak, terus keluar rumah tanpa bersalaman. Apatah lagi nak hulur suara tu, lagi lah tak. Kurang sopan kan? 


Ada satu spesies lagi, orang hulur makan, bagi something ke, ucap terima kasih pun tak. Monyet dikasi pisang pun teruja nak peluik-peluk tuan dia, tapi manusia, banyak dah kurang ajar! Terlebih ajar pun ada, macam kera dapat bunga. Susah manusia ni, nak ajar lebih-lebih, dah besar panjang semuanya, kalau ajar kecik-kecik, mulut suka mengadu kat mak bapak, terkena pulak kat mak bapak yang tak boleh menegur anak, haa, nanya pihak kita. So, ada akal guna naaa, ada iman di dada pakai!






Orang kata ular berbisa, suka dan pandai membelit, dan juga boleh bersalin kulit serta lidahnya yang becabang. Persamaan ular dengan manusia yang bersifat pembohong/ yang suka cari alasan sering menjadi bahan bandingan.


Itu sekadar perbandingan. Apa yang pasti aku geli dan sangat takut dengan ular! Pernah ke ruangan pameran ular, pelbagai jenis ular dipamerkan, diminta untuk memegang ular sahaja aku lari. haha. Kulit dia pun rasa geli nak sentuh kan! But it depends on the person. Ada yang sangat sayang akan ular dan sanggup menjadikan ular sebagai binatang peliharaan, bukan?


For more photos, click here!


"Kalau dah binatang pun ada rasa cinta sampai beranak pinak, bertelur sakan, kenapa perlu manusia bermusuh-musuhan?"




P/s: Dalam banyak-banyak binatang, binatang yang paling aku nak pelihara adalah burung. Benda lain banyak yang aku geli, dengan burung je kot boleh tenang hati!:) Oh ye, harini final kan, Malaysia VS Indonesia bola? Ramai kawan-kawan aku kat Indonesia yang sokong Malaysia, sebab diorang minat kat orang Malaysia, aku pun tak tahu kenapa. Nak cakap muka pemain bola Malaysia, handsome, biasa je kot-,- hahaha. 

Saturday, November 19, 2011

BAKSO! Yummy nya.


Assalamualaikum and hi people....




Bakso. 


Satu kata yang bila disebut agak aneh bunyinya, so so so. BAKSO! Tapi enak rasanya. Mula-mula makan bakso kecik-kecik dulu, loya betul anak tekak aku. Gatal, nak muntah, sangat memualkan. Fikiranku, entah apa yang ditaruhnya sehingga aku merasakan ada yang tak kena dengan masakan jawa itu! 


Tapi koq sepertinya semua manusia di situ begitu doyan/suka benar dengan menu ini. Ibaratnya kalau kita ke kampung-kampung di Malaysia, kita akan lihat bahawasanya banyak gerai di pinggir-pinggir desa, bandar juga, muda-mudi, orang tua, anak-anak pakat-pakat ke gerai jualan bihun sup, mee sup, dan banyak lagi. Bukan begitu?


Nah, kali ini kita bicara tentang bakso. Menu yang tidak asing lagi bagi masyarakat Indonesia, Jawa khususnya. Mungkin ada juga penjual bakso di Malaysia yang diniagakan oleh orang Jawa yang telah lama menetap di sini!


Berkaitan aku dengan bakso, bagaimana aku mula menyukai bakso? Tidak lama kemudian, aku sering diajak teman dan saudara untuk menikmati bakso. Tidak dinafikan kebanyakan bakso di pinggiran jalan banyak-banyak di kota itu, tidak semuanya enak. Kebanyakannya berbau amis/hanyir! Ya, janganlah pilih yang tak enak, maka mindset anda juga berkata bakso lain-lainnya juga tidak enak! Ah, payah kan, kalau kita tak tahu gerai bakso mana yang enak.


Makanya, sering-seringlah bertanya! Tak susah kalau punya mulut dan lidah untuk bicara. Kalau aku, sering dan sukanya makan bakso di dalam mall saja. Dalam Cilandak Mall juga Best, Plaza Anggerik juga baksonya rasanya ok, di CITOS juga ok, pokoknya di Mall banyak yang ok lah! Mungkin lebih banyak isi dagingnya dan cara pembuatannya yang mahir dan tidak hanyir. Dihidangkan pula bersama Jus mangga yang segar, ahh, mantabnya! Sejak dari itu, aku jadi doyan BAKSO!




Homemade bakso by Chef Fifiey Lychee Maration.


Apa itu bakso? Bebola kecil yang diadun bersama isi daging, white pepper, dan bawang putih yang telah dikisar beserta tepung sagu dan tepung gandum secukupnya! Gentel menjadi bulat supaya ia berbentuk seperti bebola yang sangat enak. 


Sup nya juga disediakan dengan begitu mudah. Tumis bawang putih, masukkan air, setelah mendidih, masukkan juga rempah-rempah sup yang diperlukan, masukkan white pepper sedikit, garam, serta bahan perasa lainnya. Akhir sekali masukkan bebola yang telah digentel satu demi satu. Hanya tinggal untuk masak seutuhnya! Sementara itu, rebuslah mihum/mee cina untuk dimakan bersama sup bakso! ada keropok jawa lagi best! tak pun gantikan dengan papaddam india..kahkah...




Jangan lupa sediakan sambal cuka yang sangat enak. Pandai-pandailah anda buat sambal ikut selera anda ye! Siapa yang tak pandai buat sambal kena denda;)


P/s: Ok bye girls/boys! Need to go, kita sambung entry yang lain pula ye! Ada request tak, nak entry apa?


HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails