Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, November 29, 2011

Nyi Mas Belimbing


Assalamualaikum and hi people.


Sekarang mode nya lagi hujan-hujan, sekejap berhenti, sekejap sambung lagi hujannya, dan kebanyakan hari redup dan suam-suam sejuk. Enakan begini daripada hujan yang terlalu lebat dan banyak anasir-anasir buruk seperti masalah kesihatan seandainya hujan berlarutan! Demam, selsema, batuk, gatal-gatal serta lain-lain penyakit lagi. Betul tak?


Itu sangat normal, bukan sekadar di Malaysia, namun di negeri-negeri jirannya juga mengalami hal yang sama. Lihat di paparan berita di kaca televisyen ramai juga korban banjir terutama di kawasan pantai timur. Ngeri lagi korban banjir di Bangkok!


Orang kampung ambo lagu mano? Bereh blako?


Sekarang kita masuk kepada rangkap utama penulisan. Tentang belimbing dan mitosnya. Hari ini saya paparkan cerita dari Jawa Barat, sekitar Bandung termasuk Cirebon, Tasik Melaya, dan banyak lagi area sekitar yang dipanggil Jawa Barat. Tajuk ceritanya adalah Nyi Mas Belimbing. Lucu kan? Tapi dengar dulu ceritanya bagaimana!



Petik dari foto twitter saya....Bersungguh betul saya makan belimbing. Raut saya macam nak telan jurukamera kat depan saja, beneran kan? Tak sangka muka jadinya sejelek itu. hiks...


Ceritanya begini.........


Suatu pagi di pertapaan Ujung Kulon Banten. Sinar matahari yang cerah di sela dedaunan tidak mampu menyaput mendung di wajah Nyi Mas Belimbing. Sudah seminggu ini Nyi mas terlihat murung. Hal ini membuat Resi Rarata sang ayah bingung. Akhirnya karena penasaran, Resi Rarata pun bertanya:


"Nyi mas, apa yang mengganggu pikiranmu? Kenapa akhir-akhir ini kamu tampak murung. Apakah ayah bisa membantu?"


Nyi mas belimbing hanya mendesah dan menundukkan kepalanya. Tapi setelah sekian lama terdiam, akhirnya Nyi Mas menjawab: 


"Ayah, apakah ayah percaya pada mimpi?"


"Ah ternyata mimpi yang mengganggu pikiranmu." kata sang resi, 
 "Tentu saja, kadang-kadang mimpi juga bisa merupakan pertanda. Apakah mimpimu nak?"


"Aku bermimpi bertemu dengan seorang pemuda tampan dan kami jatuh cinta.  
Dia bernama Sunan Gunung Jati dan berasal dari Cirebon," kata Nyi mas, 
"Ayah, bolehkah aku pergi menemuinya? Mungkin dia adalah jodoh yang dipilihkan Tuhan untukku?"


Sang resi berpikir sebelum akhirnya berkata:


"Nyi mas, ayah mengerti perasaanmu. Tapi, tidak baik seorang putri pergi menemui laki-laki," kata Resi, "Sabarlah dan berdoalah! Jika dia memang jodohmu, kalian pasti akan dipertemukan." 


Rupanya jawaban Resi Rarata tidak sesuai dengan harapan Nyi mas Belimbing. Dia merasa kecewa, karena sang ayah tidak meluluskan keinginannya. Tapi Nyi mas tidak berani membantah kata-kata ayah yang sangat dicintainya itu. Maka dia pun berusaha melupakan impiannya.


Namun semakin berusaha melupakan, semakin kuat pula keinginannya untuk pergi menemui Sunan Gunung Jati di Cirebon.


Hingga suatu pagi, Nyi mas Belimbing nekat pergi dari pertapaan, meninggalkan sang resi yang masih tertidur lelap. 


Sementara itu, kepergian Nyi mas belimbing juga membuat resah Ki Pandan Alam yang sudah lama menaruh hati pada Nyi mas. Dia tidak rela gadis pujaannya menjadi milik orang lain. Maka tanpa berpikir panjang Ki Pandan Alam pun memutuskan untuk menyusul Nyi Mas Belimbing ke Cirebon.


Setelah menempuh setengah perjalanan, akhirnya Ki pandan bisa menyusul Nyi mas Belimbing. Ki pandan mencoba membujuk Nyi Mas Belimbing untuk mengurungkan niatnya yang tentu saja ditolak oleh Nyi Mas Belimbing. Ki Pandan Alam yang marah mulai menggunakan kekerasan untuk memaksa Nyi Mas Belimbing, namun Nyi Mas tetap menolak. Maka pertempuran pun tak terelakkan. Ki Pandan Alam kalah. 


Ki Pandan Alam yang malu dan marah atas kekalahannya, mengadu kepada ayahnya, Sang Hyang Tenggulung.


"Ayah, kau harus menolongku untuk membalas kekalahanku ini," pintanya.



"Jangan khawatir, ayah punya jalan keluar untuk meyelesaikan masalahmu," kata sang Hyang.


"Bagaimana caranya ayah?" tanya Ki Pandan Alam.


"Begini. Ayah akan membuatmu tampak seperti Sunan Gunung Jati, sehingga Nyi Mas Belimbing akan mengira bahwa engkau adalah pemuda yang dicarinya," kata Sang Hyang. 


Dengan satu kali jentikkan, Ki Pandan Alam pun berubah wujud menjadi Sunan Gunung Jati. Segera Ki pandan alam menyusul Nyi Mas Belimbing yang sudah hampir sampai di Cirebon. Tanpa curiga Nyi Mas Belimbing yang memang sangat ingin bertemu dengan Sunan Gunung Jati, menerima kehadiran Ki Pandan Alam, dan bersedia untuk dinikahinya. Mereka pun tinggal di cirebon untuk beberapa waktu lamanya.


Namun ternyata penyamarannya kemudian terbongkar, maka Ki Pandan Alam pun dihukum untuk menebus kesalahannya. Tinggalah Nyi Mas Belimbing yang kecewa dan sedih karena merasa telah tertipu. Dia malu untuk kembali ke pertapaan, juga takut karena telah melanggar perintah ayahnya. Akhirnya karena rasa malu itu Nyi Mas Belimbing pun mengakhiri hidupnya. 


Anehnya, setelah beberapa bulan kemudian, dari kuburannya terdengar suara tangis bayi. Hal itu tentu saja membuat masyarakat yang tinggal di sekitar situ ketakutan. Beberapa dari mereka kemudian melaporkan kejadian itu kepada Sunan Gunung Jati yang segera memerintahkan untuk membongkar kuburan Nyi Mas Belimbing.


Benar saja, ternyata di dalam kuburan itu ada seorang bayi laki-laki mungil. Sunan Gunung Jati menamainya Cikal dan mengangkatnya menjadi putranya.


Konon, setelah besar, Cikal ini sering mengembara dan pernah bertemu dengan Nabi Khaidir. Karena sangat cerdas, maka nabi Khaidir mengangkatnya menjadi murid. Dia ikut mengembara bersama Nabi Khaidir dan tidak pernah kembali ke Cirebon.


Sekian.


P/s: Aku dah gian baca buku cerita sebelum tidur! Macam budak-budak kecil. Remaja lain baca novel, aku tak! Tebal sangat novel. Buku belajar pun tak habis khatam, inikan pulak novel. Siapa nak tolong tolong bacakan supaya lena aku dibuai mimpi seperti mitos terbabit?

P/s/s: Cakap pasal belimbing, mood sekarang meracau mencari belimbing madu nak cicah dengan gula+kicap+lada cili! Pernah makan macamtu? Tak pernah makan, nanti aku ajar macam mana nak buatkan! Itu tradisional punya cara. Pencicah dalam botol kat kedai tu payah nak dapat, jadi homemade lagi mudah memandangkan aku pun jarang keluar!

P/s/s/s: Belimbing, satu daripada buah-buahan untuk diet tau! Tak percaya, cubalah sendiri amalkan makan belimbing!


{ Sumber foto:Google }

22 comments:

Saiazuan said...

hmm tak brapa suka sgt mkn belimbing.. for diet ek? so klu zuan mkn, makin kurus la.. hehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

Wah citer buah belimbing
Bisa buat air lioq meleleh ni
Dulu kt umah arwah tok Ada pokok belimbing
Mmg lebat jenuh nk mkn
Ada smpi busuk sbb x larat nk mkn
La ni susah nk jmpa
Tmbh ai Duduk sini lg la susah

P/s:: finally blh gak follow kt cini...hr tu asyik x blh jer maybe sbb on9 guna phone sama kot...sometime button follower ilang kejap ngeeeee!

shark said...

menarik bangat cerita kamu ini kali:)
lepas ni boleh makan mini karipap ku pulak ya:p

Pocket said...

wah!
cerita menarik,
pocket pun suka cerita pendet,
cerita panjang tak larat nak baca ^^
hahah

Katak Bulat said...

cerita yang menarik....daya imiginasi dan kreativiti mesti tinggi juga kan...happy bloging...just follow ur blog....

say to easy=) said...

belimbing madu paling sedap!

APi said...

perkataan pertakaan baru..
hee..
mitos yang indah cik fy..

aLya maNip said...

alaaa...kisah ni sedeh la plak..huhu

yg pasti, pencicah homemade memang terbaik..hihi

ishiko said...

ok, mitos -.-'
gigih mbaca smpai habis woh..



er.. temp fifi banjir ke

Nelson said...

Hello my dear friend ! Happy and gorgeous Wednesday to you. Greetings from Rio de Janeiro/Brasil. Follow me back please.

d_LA said...

best gak bace..nm cam laksamana sunan lam trilogi bagaikan puteri jer..hehe..dla dh lame x lyn novel..x sempat bebenor skang ni..wuwuw

fadh leyanie said...

belimbing,,baik untuk kesihatan :)

EJA said...

mkan belimbing dan asam boi...sedapnya..

Fabulous Me said...

sgt mengliurkan! yummeh

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

belimbing bagus utk org darah tinggi tp sy x brp sukakannya..


cerita nyi mas tu menarik...


sy dah lama nk tanya..kamu dgn rtp fara arisha tu adik beradik kan?

Ieja said...

wow! macam sedap je belimbing tu :)

aishah jamrek said...

will try :)

lieynanilaz said...

tempat keje saya ada belimbing tapi jarang2 amat saya makan..hehe.

wan nurul hezrina said...

mummy suka bangat ngan belimbing.mmg suka sangat2.hehe

LAici KAng Ais said...

sedapnye die makan tuh :)

ekabukanmakcikkau. said...

hahaha tak perasan lah plak kau makan belimbing , aku nampak macam kau nnak makan lampu tu . serius doh hahaa

Azham Vosovic said...

wah...cerita lagenda zaman dahulu yea? hehehehehe

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails