Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Saturday, November 26, 2011

Ngerinya Bila Jambatan Roboh, Ramai Maut! Mahakam Bridge In Memory.


Suro-an (sambutan Tahun Baru Islam) mereka disambut dengan berita menyedihkan! Laporan terkini banyak disiarkan di laman-laman newspaper online dan juga television! Foto ini saya ambil dari sahabat di Kutai Kartanegara! Untung saja, teman-teman, sahabat handai serta saudara yang berada di sana semuanya selamat dari bencana ini! Al-Fatihah buat yang meninggal dalam kecelakaan yang tidak terduga ini!



JAKARTA (KRjogja.com) - Jembatan Mahakam di bagian Kota Tenggarong, Kutai Kertanegara, ambruk sekitar pukul 16.00 WIT. Dalam insiden ini diperkirakan 25 mobil dan 20-an motor yang melintas di atasnya ikut tercebur ke dalam Sungai Mahakam. Bahkan, menurut keterangan warga di lokasi kejadian, masih banyak korban yang terperangkap di dalam sungai bersama mobil yang ditumpanginya.

“Masih ada yang terjebak di dalam, rata-rata mereka terjebak dalam mobil,” kata Mikdad kepada wartawan, Sabtu (26/11).  Salah seorang warga Tenggarong, Mikdad menyatakan beberapa orang yang tercebur ke dalam sungai Mahakam berhasil menyelamatkan diri. Namun sebagian besar belum diketahui nasibnya.

Informasi dari Wikipedia menyebutkan bahwa Jembatan Mahakam adalah sebuah jembatan yang dibangun di atas alur Sungai Mahakam yang menghubungkan kawasan Samarinda kota dengan wilayah kecamatan Samarinda Seberang. *sambungan.


Berita Penuh: KLIK DI SINI



Aku benci dengan kualiti foto yang kurang jelas. Maklum sahaja, zaman DSLR baru saja muncul ketika itu. Ya, ini pakai handphone biasa saja. Fotonya lumayan bisa lihat saja, namun kenangannya tetap terpahat! Seakan berada di London Bridge saja....Kenangan:') Makan di Bawah Jembatan itu suatu yang menggamit memori! Mahu bakso tenggarong plishhh:') Nak tengok aku makan-makan di bawah jembatan, lihat DI SINI! Itu entry lama yang bisa dibaca berulang kali! Menarik bila kenangan diceritakan di laman blog...



Mitos Sungai Mahakam



Mitosnya kuceritakan versi aku ya! Sesampainya aku di sana, begitu tenang sekali, setenang-tenangnya/ Tidak tahu mengapa! Mungkin cuacanya yang begitu asyik dengan suasana yang tidak terlalu kampung, dan tidak terlalu kota, yang membuatku sangat merasa nyaman! Ditambah pula ada sungai, ada pepohon, ada saudara yang sangat baik:')



Sempat ku diceritakan oleh nenek di Tenggarong, Kutai Kartanegara bahawasanya siapa sahaja yang menginjak tanah Kutai dan meminum air Sungai Mahakam akan kembali lagi di tanah tersebut dan bisa juga bermastautin di sana.


Ya, pastinya agak excited to know more, maksudnya bagaimana, bermastautin sampai akhir hayat ataupun sekadar jalan-jalan lagi ke Kutai. Jawapannya, bisa kedua-duanya. Ahh, kalau mahu bermastautin ya tak mungkin lah, pastinya Malaysia menjadi tanah air tercinta bukan? Lantas ku berfikir takkanlah dapat kerja di sini kot, atau mungkin kahwin dengan orang sini akibat dari aku minum air sumber dari sungai tersebut? Ngerinya lagi nenek bilang ini benar-benar terjadi. Ahh, ada-ada saja si nenek serta acil-acilku di sana....Acil itu maksudnya aunty!


Akal waras terus kembali, hehe, mungkin suatu saat nanti, seperti yang diidamkan, aku pasti ke sana lagi, menjenguk nenek serta saudara-saudara lainnya lagi, mumpung sambil berehat nyaman di sana.


Ku berfikir dengan waras ada apa dengan air Sungai Mahakam sampai-sampainya mitos tersebut terwujud? Syirik juga percaya akan mitos, tapi Tuhan Maha Mengetahui akan apa yang berlaku dan bakal berlaku!




"Nanti aku ceritakan banyak lagi kisah menarik yang pastinya membuat kalian terharu, sedih, gembira dan berbaur rasa! Sungguh suatu pengalaman yang tak terluputkan sepanjang keberadaan di sini walaupun masanya singkat sahaja, namun tetap panjang berada di ingatan!"




Golden Gate Kutai Kartanegara in Memory





16 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

Al-fatihah...

semuanya tinggal kenangan dan tragedi..

Hanis MY said...

sedihnya... macam mana boleh roboh ya... cantik gambar kenangan fiey kat sana...

shahrazali said...

al-fatihah buat mangsa-mangsa yang terkorban....

kalau dah namanya mitos,, sampai bila-bila adalah mitos kan..
boleh terima tapi jangan terlalu percaya...

Gen2Merah said...

perjalanan yang penuh suka dan duka... al Fatihah buat semua mangsa..

shark said...

mmg jadi kenangan..
x tau plak fifi pn ada gambr kt jambatan tu..
mmg kne simpan ler gambr tue.

Tulus Sweet said...

Al Fatihah.. Sedihnya..:(

Selamat Tahun Baru juga ya fi..

onie said...

al-fatihah... pembinaan yang kurang kukuh, takutnya...dah la cantikkan that bridge..

Pondok Usang said...

Ya Allah.. tak tau pula berita ni..

Papa Mifz said...

uish...runtuh yer...
semoga roh2 mangsa tergolong dlm mereko yg beriman...

haney said...

alfatihah buat mangsa2 terkorban. cantik gambar jambatan tu. tp sayangnya da roboh

msredcheesecake said...

Muga kita yg hidup dapat mengambil iktibar.... Alfatihah buat yg pergi...

Wanz Mejuez said...

Al-Fatihah buat mangsa..

Semuanya tinggal kenangan..

Saiazuan said...

al-fatihah..it was a tragic accident..

Asmara said...

Al-fatihah buat mangsa.
*berapa lama usia jmbatan tu ye. mudah2an lepas ni buat guna bahan yg lebih berkualiti. :)

wan nurul hezrina said...

al fatihah buat mangsa tragedi.alhamdulillah kita diberi peluang idup lagi..

Azham Vosovic said...

wah...setiap tempat ada mitos kan?

Takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat....

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails