Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Monday, November 28, 2011

1433 Hijrah!




Hijrah. Ramai yang sebut, sana hijrah sini hijrah! Tanpa tahu erti. Muda-mudi apatah lagi. Nasyid seperti biasa lah, berkumandang terus di corong radio, pagi petang siang malam, 1 Muharram kan? Pastilah! Adik kecil, pandai saja menyanyi. Rangkapnya begini,


Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah
Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta
Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan
Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman

Tapi si Abby aneh. Dia tersasul. Bingit jadinya suasana riuh menggelakkannya. Begini pula rangkapnya, saya ambil versi pendeknya saja ya!


Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Mahligai.


Perasan yang mana terubah? Kota Mahligai apa Abby? Hiks. Ada saja.


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, makna hijrah ialah perpindahan Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah. Bagi aku? 


" Cukuplah ubah semua buruk jadi benda baik. Terutamanya sikap. Kerana sikap bisa mengubah apapun keadaan dan juga situasi menjadi lebih ke arah kesempurnaan duniawi dan ukhrawi! "


33 comments:

Amirah Adnan said...

salam maal hijrah dear :)

Saiazuan said...

hijrah itu perubahan, hijrah itu pengorbanan :)

aLya maNip said...

salam maal hijrah fifiey :-)

shahrazali said...

cantik awak beetudung.....
salam maal hijrah...smoga tahun baru ini menjadi lebih baik dari tahun2 sebelumnya...

Hanis MY said...

salam maal hijrah..ayunya fiey! hehe lawak la abby tu...

luahfikiran said...

SALAM,
SALAM MAAL HIJRAH. PERUBAHAN YANG BERTERUSAN DAN SEMAKIN BAIK .... MOGA KITA DAPAT LAKUKANNYA

Ayuni said...

Salam Maal Hijrah....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

salam maal hijrah...
moga kiter berbuha ke arah lebih baik IA

lynnaiza said...

salam maal hijrah fifiey. :)

tieykah said...

salam maal hijrah:)

cantek sangat!

DOMU-KON said...

wah..anda sangat cantik..dun worry i'm gurl k..cuma suka tgok prmpuan cantik..ahakz

CIK JATT said...

Salam Maal Hijrah fifiey:)

Kazen said...

Salam maal hijrah too :)

Entri Terkini | Done With MMU Terus Balik!

safiyzakwan said...

salam maal hijrah..fifi....from safiy..hahaha

~SaL IjOu~ said...

Salam ma'al hijrah si gadis ayu~ ^^
berhijrah memerlukan pengorbanan..smoga dipermudahkan segalanya buat kita semua~

KizZ said...

Wah..a really well done post..keep it up..salam maal hijrah ya..

MyRule said...

Hye sis..singgah sini.. :P Salam tahun baru :P

aishah jamrek said...

salam maal hijrah..sweet.. :)

Zana Adieyza said...

semoga tahun baru hijrah ni akan membawa lebih banyak kebaikan untuk kita semua..

MamaEma said...

salam kenalan dan salam maal hijrah..

iedchan said...

Selamat tahun baru islam. Smoga kita berhijrah kepada yg lebeh baek. Hehe

Aien Not Alien said...

Salam Maal Hijrah Fifiey...


manis kamu bertudung... ^_^"

LAici KAng Ais said...

salam maal hijrah.

cantik fifiey pakai tudung. so sweet :)

lieyalatif said...

SEMOGA KITE mendapat keberkatan sempena maal hijrah kali ni.....

mama_umar_maryam said...

salam maal hijrah,moga tahun2 akan dtg lebih barakah ;), slm kenal

IMANSHAH said...

belum terlewat..salam hijrah

Suhami Ahmad said...

berhijrah ke arah kebaikan pun dah di kira berhijrah kan =)

Fiq Fikri said...

salam maal hijrah awakk ehehhe :D

~ NANA ~ said...

maksud hijrah tu luas...

semoga kita sama2 sentiasa berhijrah ke arah yg lebih baik...amin :)

Gen2Merah said...

salam Maal Hijrah ye Fifiey..

ChiLaBaey's Spot said...

Lama tak singgah sini.... Morning....

wan nurul hezrina said...

salam maal hijrah semoga kehidupan kita berubah kepada yang lebih baik.insyaallah

AmirahSM said...

tenkiu..visit myblog..tengku2 kturnan u..muka pon mix! ;)

ur so lucky..nice to meet u!. i want to follow ur blog =)

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails