Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Monday, October 17, 2011

Aku Mendapat Bunga Hari Ini.



Puisi Seorang ISTERI atas Kekerasan Suaminya.



* foto hiasan semata-mata





Aku mendapat bunga hari ini
meski hari ini bukan hari istimewa dan bukan hari ulangtahunku.
Semalam untuk pertama kalinya kami bertengkar
dan ia melontarkan kata-kata menyakitkan.
Aku tahu ia menyesali perbuatannya
karena hari ini ia mengirim aku bunga.



Aku mendapat bunga hari ini.
Ini bukan ulang tahun perkawinan kami atau hari istimewa kami.
Semalam ia menghempaskan aku ke dinding dan mulai mencekikku
Aku bangun dengan memar dan rasa sakit sekujur tubuhku.
Aku tahu ia menyesali perbuatannya
karena ia mengirim bunga padaku hari ini.



Aku mendapat bunga hari ini,
padahal hari ini bukanlah hari Ibu atau hari istimewa lain.
Semalam ia memukuli aku lagi, lebih keras dibanding waktu-waktu yang lalu.
Aku takut padanya tetapi aku takut meningggalkannya.
Aku tidak punya uang.
Lalu bagaimana aku bisa menghidupi anak-anakku?
Namun, aku tahu ia menyesali perbuatannya semalam,
karena hari ini ia kembali mengirimi aku bunga.



Ada bunga untukku hari ini.
Hari ini adalah hari istimewa: inilah hari pemakamanku.
Ia menganiayaku sampai mati tadi malam.
Kalau saja aku punya cukup keberanian dan kekuatan untuk meninggalkannya,
aku tidak akan mendapat bunga lagi hari ini….





.....mungkin terkesan kejam pada baris kata yang tercatat, namun terdapat pengajarannya di sebalik itu...........




Sumber foto dari GOOGLE





Letih, saban hari aku dengar, lihat, baca akan pelbagai kasus menyakitkan isi dunia iaitu
kekerasankekejamanketidakperimanusiaan!

Lihat isi Berita Harian, The Jakarta PostUtusan MalaysiaKompas.Com, The Straits Timesor many more newspapers around the world will talk about this cases pertinent to women and suffering increased day by day. Fakta. Haruskah perempuan dianiaya oleh insan bernama lelaki yang berpangkat SUAMI? Kejam. Hela nafas sebelum sambung cerita.....

Tidak semalam, pasti hari ini, dan jika tidak hari ini esoknya berlaku lagi dan juga besoknya lagi. Kesakitan dan tahap kejiwaan yang yang kritikal kah masyarakat kita zaman emas hari ini? Sehingga manusia pun tega 'dilibas' seperti kuda pertaruhan yang kalah di medan juang?! Amarah dalam sadar yang sangat menyakitkan, bukan setakat batin, tapi zahirnya juga! Motif kahwin dulu dan perlakuan kini?


Bukan musuhnya, bukan juga teman sejudinya, apalagi bukan juga teman untuk dirinya bersuka ria, itu ISTERI nya, sanggup diperlakukan tanpa berfikir sebab dan akibat bermain-muno sampai lupa yang mana patut yang mana tidak. Kenyataan lupa di situ tak pantas disebut pun. Cuma, kekesalan terhadap manusia-manusia sebegini membuatkan ramai wanita terasa seakan mati hati dan hidup macam robot yang diarah tuan untuk itu ini tanpa berkata 'TIDAK'.


Buat lagi,
Maaf lagi,
Buat lebih lagi,
Maaf lagi,
Lebih dan terlebih,
Maaf lagi,
Melampau,
Maaf lagi,
Hilang nyawa,
Andai kata maaf kata dia, maka terampunlah dirimu,
Andai kata tiada maaf bagimu,
Perhitungan bukan setakat dalam hayat ini, akan terbawa-bawa untuk hayat berikutnya kalau ditakdirkan kehidupan di alam manusia lagi, andai kata jadi kodok, maka kodok paling buruk lah kau dan mungkin kodok juga malu untuk mengakui kau adalah seekor KODOK!




PS: Sejuta rasa simpati dengan perempuan di belahan dunia manapun. Kadang wanita terlalu lemah dan menerima saja untuk disakiti. Hargailah sebelum anda kehilangan mereka.








LOTS OF LOVE,



16 comments:

Hanis MY said...

lovely entry, photo fiey juga lovely sangat2, itulah yang ditakuti mendapat suami yang tak ada perikemanusiaan... semoga semua dalam lindungan-Nya selalu insyaAllah...

miss u too fiey..take good care of urself...

Aweyn said...

nicely written. tsk :')

Rtp Farra Arisha said...

such silly cruel men they're..
stop. jangan berkomunikasi dengan lelaki kejam seperti mereka..

Puteri Iqa Izyan said...

such a nice poem from lovely wife~

kdg2 terlalu ikutkan marah kat hati sbb tu jd bnde bkn2..

kne selalu kuatkan iman supaya tak mudah melatah. =)

dhannii.keccil said...

nice word
tapi g semua laki-laki kejam kan?
hehe
*serem

Saiazuan said...

wife abuse and sex abuse.. darn, stupid men!

i try to be a great men to women!

mohdhazlan Dreadlock said...

nice...jd lh isteri yg baik..:)

budak penjara said...

puisi ke puitis ni??hehe

tapi hanya beberapa kerat je suami yg kejam ngn isteri..hehe

✿ Myra ✿ said...

suke puisi tu dan suke gambar hiasan diatas >_<

Pocket said...

domestic violence,
lelaki using his 'air liur' as his weapon always manage to make her think that she deserves the punching, kicking, biting. <-biting manja tak per ^^

dan wanita pung,
selalu terpedaya.
yes salah aku .. aku patut diperlakukan sebegitu...

walaupun kalau bapak tahu,
mahu dia kapak jer kepala menantu dia tu.

yes, lelaki punca nya.
tapi pompuan pun kena sedar!
u worth more then a motionless punching bag ^^

e.l.i.z.@ said...

kdg² org laki ni bila dh 'dapat', perangai terus berubah..kalau masa couple, punye la baik.pijak semut pun tak mati

nora rashid said...

nice entry....sangat puitis...

aLya maNip said...

kadangkala, perempuan trlalu mnyayangi n bila ada kata maaf n pujuk rayu dr lelaki, perempuan dgan mudahnya memaafkan dgn harapn lelaki akan berubah tapi hakikatnya tak semudah tu :-)

uchank said...

Puisi yang sangat indah :)

Gak semua lelaki seperti itu kan :)
buktinya,ayah kamu.saudara laki-laki kita.dan teman-teman kita.

bobiedanbad said...

puisi yang hebat!

hyz said...

like this entry...

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails