Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, February 15, 2011

Zulfadhli, Anda Berjaya Membuat Saya Menangis Sekian Kalinya.......


Petang Maulidur Rasul, Fifiey santai-santai sahaja sambil membaca beberapa artikel di ruangan blog sahabat-sahabat sekalian blogger. Cuaca yang mendung, tidak pula hujan, membuatkan saya ralik membaca. Dari satu laman ke laman yang lain, ternyata makin banyak blogger yang memberi input berguna bukan buat Fifiey sahaja, malah setiap para pengisi alam maya. Cerita tentang Rasulullah dan para pejuang Islam juga turut terpahat di dada blog! Banyak muda-mudi menulis tentang Maulidur Rasul yang disambut pada hari ini. Salawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad serta kaum kerabat. Semoga mendapat syafaat dari setiap lafaz zikir, setiap hati nurani yang baik, setiap sunnah yang diamalkan!


Jari terus membuka ke ruangan lainnya. Terpaku dengan satu laman yang Fifiey temui di laman ini. Tercatat "Perginya Seorang Insan Bernama Angah". Jiwa Fifiey sensitif. Tidak bisa melhat satu patah kata yang menyedihkan pasti hati Fifiey bisu untuk melangsaikan setiap baris kata dengan aman. Namun, Fifiey terus sahaja membaca. Memang menyedihkan. Itu hanya separuh bicara. Namun, di penulisan yang sebenarnya tercatat di laman blog cetusan rasa asalnya terlahir dari sini. Mungkin anda pernah dengar nama blogger "PENGEMIS DUNIA"??? Kalau tidak, sila berkunjung ke ruangan Life Of Human Named Zulfadhli. Beliau menceritakan pemergian arwah adiknya, seolah-olah beliau merindukan arwah adiknya itu, beliau kenangkan detik kebersamaan mereka. Indahnya kebersamaan tanpa ada perpisahan yang kelaknya masing-masing ada bibit rindu dan duka. Namun, itulah takdir. Pasrah adalah jwapan setiap lumrah manusia walaupun ada sesetengahnya tidak merelakan dan mengikhlaskan suatu yang berlaku itu!


Kalau semalam, abang sulong masih bisa melihat adiknya bernafas segar buga,r bergelak tawa riang gembira, menyuap nasi sesuka rasa, bermain di lapangan seindah dunia, mencipta kata melanjut bicara, bergaduh manja perkara biasa, namun tidak lagi buat 5 tahun lepas. Di ketika beliau masih memerlukan tumbesaran fizikal, mental, jasmani dan rohani ajalnya telah diambil malaikat atas izin Allah. Astaghfirullah. Kini dia telah tiada:'(


Ceritanya lagi, ketika adiknya demam biasa, di waktu raya. Raya. Suatu saat yang seharusnya gembira malah jadi duka? Sedih bukan? Demam yang biasa bertukar jadi suatu yang luarbiasa apabila panasnya mendadak naik dan terpaksa dimasukkan ke hospital. Lanjutnya, sempat adiknya menyatakan kepada sang ibunda, "Mak, Malaikat nak amik angah mak." Hati ibu mana yang tidak menjerit walaupun di dalam hati! Sudah melihat kondisi anaknya begitu, dan terpaksa pula melayani aura yang anaknya bakal meninggalkan mereka semua. Ujian Allah buat golongan yang disayangi-Nya! Arwah angah muntah berdarah, suhunya semakin meningkat sampai ke kepala, angah hampir tidak dapat bernafas, malah penglihatannya tidak dapat berfungsi lagi, hari serta jantung rosak dan koma?!!! Seriau bulu roma Fifiey menatap kata di layar skrin membaca bait-bait menyedihkan ini.! Sempat si abang bicara memohon maaf, merayu doa terhadap kejaiban buat kesembuhan sang adik yang semakin hari semakin lemah. Sebak.

Setiap kali komunikasi sang anak yag sedang sakit dengan si ibu yang sentiasa berada di samping, boleh membuatkan air mata fifiey bercurahan tanpa henti. Sedih atas apa yang berlaku, Walaupun tiada ikatan arah, mungkin pertlian antara kaum itu ada, wujud di dalam jiwa nurani seorang manusia! Sekali lagi mataku berkaca. Seakan menahan nafas dan menahan mata untuk mengalirkan lebih banyak banjiran air mata! Tapi tak mampu. Apabila baca sahaja dialogarwah angah dan ibunya, sebulan sebelum arwah meninggal dunia.

Angah bertanya kepada mak:
Arwah: mak,sebelah tuk ni kosong untuk sape?untuk cucu tok ke?untuk sedare kite ke mak?

Mak: ish,bukan ngah,untuk sape2la,sape pergi dulu,die la kene kebumi dekat sini.

Angah: ooo..kalo cmtu,angah nak sebelah tokla...

Mak: ish,sape pergi dulu,diela...


Tanpa memikirkan apa-apa keganjilan yang berlaku terhadap sang anak yang seolah menyatakan perkara bukan-bukan terlebih awal, membuatkan tiada seorang pun menjangkakan ajal arwah angah yang begitu cepat! Suntik, jarum, ubat, tekanan darah, semua itu menjadi mainan di hospital bagi arwah. Hanya doa keajaiban kesembuhan yang boleh membantunya serta semangat mental untuk angah terus hidup pada waktu itu. Usaha tanpa henti. Yassin diallunkan setiap malam, doa dipanjatlan setiap waktu mata terjaga, malah solat hajat untuk kesembuhan juga dilakukan, namun tiada apa-apa perubahan. Angah tetap tidak bergerak? Ya Allah, pasti ibu bapa mereka khuatir sekali melihat kondisi sang anak yang semakin parah!


"angah..kalau angah nak pergi,angah pergila..mak redha..mak relakan pemergian angah..mak ampunkan dosa angah..angah kecik lagi,belum ade dose ngn mak abah lagi,mak xsanggup tengok angah terseksa..."



Sekali lagi air mataku jatuh. Bukan sekali, namun buat sekian kalinya. Zulfadhli, kalau dulu anda sering membuli manja dengan adik, bergurau senda, bergelak tawa, berkongsi makan, berkongsi tempat tidur, berkongsi cerita, malah bergurau ganas mungkin, ataupun melontarkan kata-kata yang kurang enak terhadapnya, pasti itu semua terimbau kembali dan pasti air mata jantan anda juga turut menitis laju! Sayunya lagi seorang abang mengajar adiknya mengucap sebelum menuju detik-detik terakhir penamat sebuah kehidupan di dunia :'( 

Jasad arwah angah akhirnya akhirnya benar-benar disemadikan bersebelahan makam kakendanya. Sayu, rundum hati pilu sang keluarga yang sentiasa melihat, menatap raut wjaah yang biasanya menjadi penawar duka, mejadi watak periuh di kala sunyi tanpa gema! 


P/s:Buat anda, kalian di luar sana, saya mohon dengan sepenuh hati, bacalah kisah ini bukan sahaj buat pedoman Fifiey, malah pedoman agar anda semua menghargai setiap insan yang menyanyangi anda yang ada di sekeliling anda! Sesungguhnya kalian tidak akan pernah rasa apa itu kehilangan sehingga diri kalian sendiri yang merasakan itu! Namun, Fifiey pohon sekali lagi, agar kalian menghayati, membaca kisah ini dengan tulus, jangan tinggal sebaris ayatpun, dan PASTI air mata suci kalian bakal tertetes juga, dan mulalah kalian menyatakan perasaan sayang terhadap orang-orang sekitar kalian sementara mereka masih hidup! Untuk yang ingin meneliti kisah daripada penulis sendiri, sila layari laman di bawah. Menangislah, kalau itu boleh membuat hilangnya hilaf anda. menjeritlah, sekiranya itu boleh membuat anda tenang, dan berzikir dan panjatlah doa buat orang yang tersayang!


PART1
PART2
EXTRA


****************

Kenangan sewaktu berkumpul pulang sempena Chinesse New Year 2011. Lokasi makan sate di Bachok, kKelantan. Namun sayangnya, kakak Fifiey yang sulong tidak dapat pulang bersama. Beliau harus melaksanakan Tugas Yayasannya di Bandung, Indonesia. Apapun, menikmati kebersamaan adalah suatu yang sangat membahagiakan! Rasakannya sendiri...











Ku selinap dalam kudus-Mu Ya Allah, 
Sesungguhnya aku pohon kepada-Mu, agar kau kuatkanlah hatiku, tabahkanlah jiwaku, tenangkanlah naluriku, supaya aku bisa lebih menghayati nur-Mu dalam menjalani hidup sebagai manusia hantaran-Mu ke dunia
Menjalani dengan penuh barokah dan harmoni adanya.

Ya Allah Ya Tuhanku, 
Hari ini alhamdulillah aku masih bisa bernafas lega,
Melihat insan-insan yang ku sayang di sekelilingku masih boleh mengeluarkan tawa,
Janganlah pula kau buatkan hari esok hari duka,
Lahirkan hari esok hari merana,
sesungguhnya aku belum bersedia menghadapi duka berat dalam hidupku.
Andai itu terjadi aku pasrah.
Namun jujur di lubuk hatiku terdalam,
Aku tidak sanggup melihat ada di antara kami merana sakitnya,
Maka kau perpanjangkanlah umur mereka,
Kau kurniankanlah ganjaran kesihatan terhadap mereka,
Orang tuaku, adik-beradikku, kaum kerabatku, keluarga angkatku, sahabat-handaiku, serta seluruh kaum muslimin muslimat yang ada di muka bumi ini.
 
 
Sesungguhnya Kau Maha Melihat bagi apa yang berlaku,
Kau Maha Agung melaksanakan kehendak-Mu,
Kau Maha Berkuasa menjadikan sebarang sesuatu,
Kau Maha Pengasih dan Penyayang terhadap hamba yang mengingati-Mu.
Segalanya di dalam kuasa-Mu, di dalam pegangan rahsia-Mu,
Kami hamba yang lemah, hamba yang hina,
Meminta dengan penuh pengertian dan kasih sayang,
Hanya pada-Mu ku memohon,
Kerana paksimu segala-galanya,
Kerana kunci dunia akhiratdi tangan-Mu,
Kerana Kau lah Maha Pelindung
Selama-lamanya yang kami butuhkan dan sembahkan dengan penuh syukur....




 SALAM MAULIDUR RASUL,


52 comments:

nelly said...

aush !!! Sedihnya ..sensitif sekejap disini

=(

alexa yussida said...

terima kasih fifiey share kat sini..sedih,sebak n terus rindu family...smoga kita smua hargai org2 tersayang serta shabat sebaiknye...stiap muslim itu bersaudara..

iQa said...

fifiey...sebak ouh.. ;(
tapi selalu manusia tak penah
nak hargai bila org tu ada.
kan.hmm..

Adzriel AB said...

yang pergi akan tetap pergi, hargai & sayangi mereka yg masih ada.

http://adzriel.blogspot.com/2011/01/bila-hujan-aku-teringatkan-ayah.html

HonEyBuNNy said...

salam maulidur rasul fifiey...;-)

af3b_p!LaH said...

sedih siaaa...

tulus sweet said...

akak pun tak baca lagi entry dia tu lagi.taknaklah baca.nanti akak nangis jugak...tak mau..huhu

A.s.t.i.n.a said...

hati saya terlalu lemah utk membaca yg sedih.. sob sob..

JIJI YU said...

sambil bace sambil do kterbayang kalo ade yg pergi..sdeyh kot..

E.d.Y said...

pergghh...sedihnya...:(

PeNgEmiS dUniA said...

thanks a lot fifiey wat entry ada kaitan ngan fad . sangat2 terharu fifiey wat . terharu fad wat fifiey rasa apa yang fad rasa . thanks again . sorry buat fifiey nangis :(

TunTeja said...

sedih!!!!!! :(

thnks for sharing the link fifiey.
nnt saye nak bace blog pengemis dunia tu...

specky gurlz said...

fifiey..sedihnye..smge kita sentiasa menyayangi antara 1 sama lain

ghost writer said...

membaca entry fifiey dah buat hati lelaki nih jadi sentimental inikan pulak nak membaca entry zulfadhli..alahai.

Gen Fujita said...

Sekali-sekala membaca kisah begini sedikit sebanyak mengembalikan rasa empathy dalam diri ini yang semakin pudar ditelan masa. Thanks for sharing.

asfira aminuddin said...

babe! sedey jugak i baca entry u ni. btw, i suka okey! :)

APi said...

saya sensitif..
sebak..
sekian..

LinE PuTih LiNe HiTaM said...

manusia akan mghargai bile org tu sudah tiada.. lumrah manusi yang selalu lupa.. kesah ni mmg menyedarakn kite semua kan.. nyawa boleh pergi tampa kite ketahui bila..

Bally Da Shoe said...

=( sedyh

Amiey White said...

amiey rindu kan arwah abah :(

btw salam maulidur rasul maaf terlambat wish

bun said...

aduh,semalam sudah nangis bace ceritenye

harinie,tersesat kat sini pulak

sedih

Faizal n Fashitah said...

Baru je baca entri ZulFadhli semalam. Memang sedih bila baca the whole story. Sensitif kejap.. *sOb* *sOb*..

mysha said...

hYe dikk... tQ yer suDI jenguK bLog aKak yg sImple tuh..

aKak da bC da kAt link tu..huhuhu sadis toLL...

anyWay..saLam perKenaLan yer..

u haVe sWitz & pREtty faCE..Fabolous!!

darxniq said...

huuuuuu...nk ngis!!!....:(

Cik SHiNJU said...

Salam kenal Fifiey..
Memang sedih jika kehilangan insan tersayang sekelip mata...hilang untuk selamanya...

She is f.A.z.A said...

touching bace entry u nih.. :'(

cover2 air mata snc kat ofis nih..

Ninis said...

ajal maut di tangan Allah kan.kita taktau bile pulak mase kita :')

ijam ismail said...

aigoo~~
jgn sedih2 ye smua..
wuwuwu..ijm pun sedih..*tbe2..

makdara TERdiva said...

saat bersama2 dengan keluarga tersayang adalah moment yg paling indah dalam hidup kita :D

d_tieah said...

Yg awak tulis ni pun dah cukup buat sy insaf dan tersentap..
Kalo sy baca, mau gugur titisan airmata kat ofis ni kang..
Takziah buat keluarga Zulfadhli..


Entry Terbaru : Ketahui Gred Untuk Url Blog Anda

Encik Psychopath said...

:)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum salam perkenalan..

first time ke blog sdri..sdri berkelana di indinesia ya??? bertuahnya dpt berhijrah..

btw, sy folo blog sdri

d_LA said...

sedihnye..dla xtaw cane nt kalo kehilangan org yg tersyg sbb x pnh alami..thanx fifiey 4 sharing this en3..nt dla terjah laju2 blog beliau..

wahida said...

sedih sgt baca n3 ni...x terbayang kalau kita kehilangan ahli keluarga kita kan...huhu...

AngahSayang2314 said...

ajal maut semua di tangan-Nya kita tak tahu bila turn kita..tapi tue semua pasti..sedih angah baca ayat2 fifey

Hanis MY said...

huwaaaaa tsk T_T, thanks for sharing fifiey... sedih sayahdu tapi menginsafkan...

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

huhuhu. menangis fiifey sepetang semalam menghabiskan bacaan ketiga2 artikel penuh itu...

thnks to owner (fadh) mengiizinkan saya meng'backlink' story nya yg begitu menyedihkan....

n to those yg baca, big appreciate... doakan semoga yang ada di sekeliling anda panjang umur ok.
hargai moment2 sepanjang hidup bersama mereka! hargai...

ghost writer said...

oleh kerna shoutbox kamu ngga timbul maka di sini aja yach..

mekasih kerna komen dan persoalan kamu.sangat dihargai.makanya aku lebih senang menjawabnya.

have a nice day.

JP Nurul said...

sedihnye....huhu..touching gak nih...


org klate gak ke???sme lah kite..


bln 6 nih abis bljr...

Hairil Rizal said...

Hmmm...sebak.

Keinsafan itu sesungguhnya satu anugerah Ilahi yg tak ternilai...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Nama pun ajal maut ditangan Allah.

qellissa said...

sedih baca cerita tu, sy jenis org yg mudah mengalirkan air mata bila baca2 cerita mcm tu.hargailah org yg kita syg selagi dia masih bernyawa..alfatihah utk arwah angah..

Nesa Wazir said...

salam maulidur rasul fifiey :)

shark said...

huh...
lama btuil x baca journey putri kita sorg nie..
mcm besa i like ur pic:)

PeNgEmiS dUniA said...

tapi fifiey punyer entry lg byk org komen dr fad kan ? ;) orang xbc fad punye kot dh , bc fifiey punye dh ckp :P

PeNgEmiS dUniA said...

haha . yela , fad men2 jela fifiey . :)selamat malam . anyway , angah sebaya dengan fifiey :')

alexa yussida said...

thankz fifiey tuk nasihat smlm..huu akak oki je cuma sakit hati org tak hrgai pngorbanan kita..tahu nak blame je melulu..huuu

alexa yussida said...

makaseyyyyyyyy adek manis...jnji mu kusimpan kemas dlm peti besi zmn hitler:P

mr.syazwan said...

sebak..

boleh bagi tisu tak??

>.<

bun_nee said...

wahhh saya dah sampai indonesia.. salam kenal. dah folo dah

✿ CikCimi said...

sedeh sebak lak bile bace.
:"(

Ogy said...

sedih entry ni...

seronoknyaa tgk family besar2 ni..berkumpul..makan sama2.....bilalah mama nk rs mcm ni..

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails