Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Saturday, October 30, 2010

BOROBUDUR TEMPLE AND HISTORIES



EXPLORATION AROUND BOROBUDUR TEMPLE. LET'S CHECK IT OUT!!!


Borobudur adalah nama sebuah candi Buddha yang terletak di Borobudur, Magelang, Jawa Tengah.
 
Hye dan salam buat awak-awak semua pembaca setia ruangan BLOG FIFIEY LYCHEE MARATION yang semakin banyak dengan cerita dan kemudian sunyi sepi semenjak ini. Maaf kerana tidak sempat untuk saya meluangkan diri di hadapan komputer riba kerana sibuk dengan pelbagai tugasan negara. Ups, tidaklah sebegitu, tugasan selayaknya anak-anak remaja yang punya jati diri lakukan. Hujung tahun sudah hampir tiba. Dan sekarang sudah  hampir masuk kita ke bulan sebelas dalam tempoh 2010. Kemarin banyak sekali acara pernikahan berlangsung bersempena dengan tanggal sempurna 10.10.2010 dan ada juga yang bermegah dengan tanggal 20.10.2010. Kalau anda google tentang kedua-dua tanggal tersebut melalui  ensiklopidia ataupun wikipedia, memang ada tercatat sejaranh-sejarahnya tersendiri. Boleh anda semua ceritakan, apa yang gah dengan tanggal tersebut menurut pandangan dan ilmu serta pengetahuan yang anda ada? Mungkin ada yang tahu akan ilmu tarikh berdasarkan feng-shui bagi masyarakat Buddha? Ataupun ada yang mahu menjadi seakan Nujum Pak Belalang yang sakti membuat ramalan melalui tanggal atau tarikh sesuatu kejadian? Wallahualam.

Berbicara tentang Agama Buddha serta penganutnya, pasti ramai yang tahu tentang sejarah agung dan kisah Candi Buddha yang terletak di Borobudur, Mangelang, Jawa Tengah. Lokasi candi adalah kurang lebih 100 km di sebelah barat daya Semarang dan 40 km di sebelah barat laut  Yogyakarta. Candi ini didirikan oleh para penganut agama Buddha Mahayana sekitar tahun 800-an Masehi pada masa pemerintahan Wangsa Syailendra. Jom kita sama-sama pelajari dan hayati sejarah candi kuno berabad lamanya. CANDI BOROBUDUR. Bagi pelajar Tingkatan Empat sekolah Kerajaan Malaysia telah mempelajarinya melalui Buku Teks silibus terkini matapelajaran Sejarah, ana pasti tahu akan cerita dan mitos tentang candi yang disebut-sebut masyarakat seluruh dunia ini.
 
 

Sebelum berangkat ke tapak candi tersebut, haruslah membuat persediaan fizikal dan mental serta mengenakan pakaian yang bersesuain dengan tema untuk melancarkan pengembaraan kami pada hari tersebut.


Sebelum memasuki ke ruangan ataupun pintu gerbang cani tersebut, jum sama-sama beratur dan dapatkan tiket masuk dengan segera! Bagi anda yang mengunjungi wisata religi ataupun dikenali sebagai tempat pelancongan agama ini, dikenakan caj yang berbeda dengan pelancong tempatan yang mana setiap pelancong asing akan dikenakan bayaran sebayak USD 15 bersamaan dengan lebih kurang RP 130 000 bersamaan RM 40 seorang. Berbaloi dengan ilmu an pengalaman yang bakal anda kecapi setiap kaki melangkah ke tempat-tempat sejarah di sekitar sini. Sungguh berbaloi.
 

Supaya kita semua tak tersesat jalan ataupun salah mengambil jalan kerana kawasan sekitar cani itu begitu luas, apa kata, kita luangkan sejena masa membca papan arah dan tatacara sepanjang berada di borobudur. Al-maklum, kata orang tua-tua lama, tempat-tempat kuno adalah tempat suci untuk dijaga, dirawat dan diperlakukan sebaik rupa kerana untuk apapun dan bakti untuk agama manapun, kita harus mematuhi dan meghormati pantang larang tempat ibadat sesuatu agama:) Apatah lagi, ia telah menjai tempat sejarah pusat peradaban dunia supaya anak cucu warisan bangsa masih dapat mengenali tempat-tempat sebegini walaupun itelan dek berabad zaman.


Setelah berpenat lelah berjalan kaki dari pintu masuk ruang beratur untuk tiket, akhirnya kami menuju dan tiba ke destinasi ruang Candi Borobudur tersebut dengan penuh rasa bangga. ^__^. Jutaan orang mendamba untuk mengunjungi bangunan yang termasuk dalam World Wonder Heritages ini. Tak mengherankan, sebab secara arsitektural maupun fungsinya sebagai tempat ibadah, Borobudur memang memikat hati.

Sekarang kita sudah pun masuk pintu gerbang candi tersebut dengan penuh rasa teruja dan bersiap sedia untuk menaiki anak-anak tangga. Bagi yang mengalami penyakit semput, saya ingatkan untuk anda membawa peralatan ataupun ubat lelah anda^__^. Pesanan ringkas dari FIFIEY LYCHEE MARATION. Bagian kaki Borobudur melambangkan Kamadhatu, yaitu dunia yang masih dikuasai oleh kama atau "nafsu rendah". Bagian ini sebagian besar tertutup oleh tumpukan batu yang diduga dibuat untuk memperkuat konstruksi candi. Pada bagian yang tertutup struktur tambahan ini terdapat 120 panel cerita Kammawibhangga. Sebagian kecil struktur tambahan itu disisihkan sehingga orang masih dapat melihat relief pada bagian ini.

Candi Borobudur memiliki struktur dasar punden berundak, dengan enam pelataran berbentuk bujur sangkar, tiga pelataran berbentuk bundar melingkar dan sebuah stupa utama sebagai puncaknya. Selain itu tersebar di semua pelatarannya beberapa stupa. Bagi anda yang membawa anak-anak kecil, laranglah anak anda dari memanjat tiang-tiang candi tesebut kerana sudah tercatat di situ, tanda larangan "Jangan Memanjat" :)

One of the style of the java dancing that we learned:) Cultures are in our soul! By hook or by crook, we have to pratice it to maintain the creativity of ours!


Terdetik di benak fikiran dan hati saya, sekiranya "arkitek" zaman dahuu boleh mempersembahkan senibina yang gah dan masih utuh sebagaimana yang kita lihat sekarang walaupun pebagai encana melana, dengan acuan berbagai rupa mengapa tidak "arkitek" zaman kini? Cuba, fikir-fikirkan.

Pariwisata ataupun pelancongan merupakan salah satu sumber perekonomian yang wujud di Indonesia. Jadi melestarikan tempat sejarah dengan bermodalkan adat an tradisi serta budaya yang sangat mesra alam, apat meningkatkan lagi kemasukan pelancong asing dari dalam dan luar negara. Pelancong barat juga tertarik dengan budaya khas yang ada di Jogjakarta ini. Oleh yang demikian, tidah hairanlah, jika kita mengenal kota Jogja dengan istilah kota sejarah peradaban kuno dan juga kota ilmu.

Serba sedikit perbincangan ilmu berkaitan maksud ataupun setiap lambang yang terpahat di batu di dinding canding tersebut. Diterangkan cerita kelahiran BUDDHA. 

Lalitawistara
Merupakan penggambaran riwayat Sang Buddha dalam deretan relief-relief (tetapi bukan merupakan riwayat yang lengkap ) yang dimulai dari turunnya Sang Buddha dari sorga Tusita, dan berakhir dengan wejangan pertama di Taman Rusa dekat kota Banaras. Relief ini berderet dari tangga pada sisi sebelah selatan, setelah melampui deretan relief sebanyak 27 pigura yang dimulai dari tangga sisi timur. Ke-27 pigura tersebut menggambarkan kesibukan, baik di sorga maupun di dunia, sebagai persiapan untuk menyambut hadirnya penjelmaan terakhir Sang Bodhisattwa selaku calon Buddha. Relief tersebut menggambarkan lahirnya Sang Buddha di arcapada ini sebagai Pangeran Siddhartha, putra Raja Suddhodana dan Permaisuri Maya dari Negeri Kapilawastu. Relief tersebut berjumlah 120 pigura, yang berakhir dengan wejangan pertama, yang secara simbolis dinyatakan sebagai Pemutaran Roda Dharma, ajaran Sang Buddha di sebut dharma yang juga berarti "hukum", sedangkan dharma dilambangkan sebagai roda.

Sebagai salah satu dari tujuh keajaiban dunia, Candi Borobudur dibangun dengan menggunakan +/- 55.000 m3 batu. Tinggi bangunan ini sampai kepuncak adalah 42m, dengan lebar dasar 123 m. 

Kalau anda perhatikan, dua binatang yang ada di setiap muka masuk atau pintu gerbang adalah merupakan singa dan juga gajah. Penjaga bagi mereka.

Ikrar dan niat apakah saya sepanjang berada di sini?

Borobudur tidak memiliki ruang-ruang pemujaan seperti candi-candi lain. Yang ada ialah lorong-lorong panjang yang merupakan jalan sempit. Lorong-lorong dibatasi dinding mengelilingi candi tingkat demi tingkat. Di lorong-lorong inilah umat Buddha diperkirakan melakukan upacara berjalan kaki mengelilingi candi ke arah kanan. Bentuk bangunan tanpa ruangan dan struktur bertingkat-tingkat ini diduga merupakan perkembangan dari bentuk punden berundak, yang merupakan bentuk arsitektur asli dari masa prasejarah Indonesia.
 
Selain wujud buddha dalam kosmologi buddhis yang terukir di dinding, di Borobudur terdapat banyak arca buddha duduk bersila dalam posisi lotus serta menampilkan mudra atau sikap tangan simbolis tertentu.Secara sepintas semua arca buddha ini terlihat serupa, akan tetapi terdapat perbedaan halus diantaranya, yaitu pada  atau posisi sikap tangan. Terdapat lima golongan mudra: Utara, Timur, Selatan, Barat, dan Tengah, kesemuanya berdasarkan lima arah utama kompas menurut ajaran Mahayana. Keempat pagar langkan memiliki empat mudra: Utara, Timur, Selatan, dan Barat, dimana masing-masing arca buddha yang menghadap arah tersebut menampilkan mudra yang khas. Arca Buddha pada pagar langkan kelima dan arca buddha di dalam 72 stupa berterawang di pelataran atas menampilkan mudra: Tengah atau Pusat. Masing-masing mudra melambangkan lima Dhyani Buddha; masing-masing dengan makna simbolisnya tersendiri.

Borobudur dibangun oleh Raja Samaratungga, salah satu raja kerajaan Mataram Kuno, keturunan Wangsa Syailendra. Berdasarkan prasasti Kayumwungan, seorang Indonesia bernama Hudaya Kandahjaya mengungkapkan bahwa Borobudur adalah sebuah tempat ibadah yang selesai dibangun 26 Mei 824, hampir seratus tahun sejak masa awal dibangun. Nama Borobudur sendiri menurut beberapa orang berarti sebuah gunung yang berteras-teras (budhara), sementara beberapa yang lain mengatakan Borobudur berarti biara yang terletak di tempat tinggi.


Arti nama Borobudur yaitu "biara di perbukitan", yang berasal dari kata "bara" (candi atau biara) dan "beduhur" (perbukitan atau tempat tinggi) dalam bahasa Sansekerta. Karena itu, sesuai dengan arti nama Borobudur, maka tempat ini sejak dahulu digunakan sebagai tempat ibadat penganut Buddha. Candi ini selama berabad-abad tidak lagi digunakan. Kemudian karena letusan gunung berapi, sebagian besar bangunan Candi Borobudur tertutup tanah vulkanik. Selain itu, bangunan juga tertutup berbagai pepohonan dan semak belukar selama berabad-abad. Kemudian bangunan candi ini mulai terlupakan pada zaman Islam masuk ke Indonesia sekitar abad ke-15.

  • Tahap pertama
Masa pembangunan Borobudur tidak diketahui pasti (diperkirakan antara 750 dan 850). Pada awalnya dibangun tata susun bertingkat. Sepertinya dirancang sebagai piramida berundak. tetapi kemudian diubah. Sebagai bukti ada tata susun yang dibongkar.
  • Tahap kedua
Pondasi Borobudur diperlebar, ditambah dengan dua undak persegi dan satu undak lingkaran yang langsung diberikan stupa induk besar.
  • Tahap ketiga
Undak atas lingkaran dengan stupa induk besar dibongkar dan dihilangkan dan diganti tiga undak lingkaran. Stupa-stupa dibangun pada puncak undak-undak ini dengan satu stupa besar di tengahnya.
  • Tahap keempat
Ada perubahan kecil seperti pembuatan relief perubahan tangga dan lengkung atas pintu.

Sudah saatnya untuk tidur dan beradu di kamar peraduan. Cerita sejarah bukan membuatkan anda mengantuk, malah membangkitkan semangat untuk mengalamai proses kemajuan dan kemoenan yang seimbang dengan syarat-syarat alam. Sampai ketemu lagi di lain waktu, lain masa untuk mendapatkan macam-macam lagi ilmu dan cerita dari MISS FIFIEY LYCHEE MARATION. Terima kasih semua sudi meluangkan waktu membaca nota ringkas tapi padat saya. Nanti saya sambung dengan lain kisah pula ya. Selamat berjumpa lagi! :D


P/s: Saya sangat pasti berita tentang letusan Gunung Merapi di daerah Secang, Mangelang telah meresahkan penduduk sekitar kerana pada bila-bila sahaja bencana buruk ataupun Gunung Merapi itu boleh meletus.Bagi pelajar Malaysia yang menuntut i sana telah dipinahkan ke Solo. Untuk pengetahuan semua, di daerah Mangelang inilah yang tercatat seribu rahasia sejarah yang telah dan belom dibongkarkan. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama menghulurkan doa, buat keluarga mangsa bencana dan setiap ajal yang menimpa mangsa, kita doakan mereka dupaya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Doa mengiringi buat mangsa bencana agar sentiasa tenang dan alam keadaan selamat dan banyak bersabar engan keadaan yang memaksa anda semua untuk membataskan aktivitas sehari-hari an terpaksa menginap di tenda-tenda. Bagi anda yang ingin menghulurkan bantuan, bolehlah melayari laman yang berikut, jogjatrip.com sebagai satu alternatif untuk anda semua berbuat amal kebajikan.

Salam Oktober,


27 comments:

miszlullaby said...

Cantiknye fifiey...teringin ML nak gi sane..=D

Afiq Din said...

dlu blaja sejarah je pasal candi nie...
waaa... best nyer

Nurulbadiah Lai said...

syg..
sis mmg teringin sgt nak g sana..
tp mase dan kesempatan xde..
dulu belajar dlm buku sejarah..
mmg cantik n unit..
sis suke sejarahnya..suke senibinanya..

btw..my lil fif always comel n cute miut in wuteve situation..muahhxx..

Dark Half said...

those shots are amazing!
berapa lama spend masa utk tour ke seleruhan candi?

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@sis ML :
hye dear sis.. wahh, next time kita pergi sma2 okeh.. then i can be ur tourist guide.. hehe.. skrg mangelang mengalami letusan gunung merapi. doakan buat mangsa2 letusan itu ye supaya selamat2 shja.

@afiq :
haha, memang, belajar di buku teks form four klu tak slh, tp based on silibus kita laah. but i'm not sure u use the same silibus like the students now use or not.

@sis NURUL:
alahhh, takpe takpe, nnt sure boleh pergi.. if u down to indonesia, just let me know ok:DD klu suka sejarah dan budaya, jogja adalah tempat paling sesuai untuk anda lawati. uiks, puji ke bodek niih?? muaahhhh backk lahh:*

@dark half:
amazing? lol;D tengkiyuu tengkiyuu:) well, i took about 2 hours, for the shoots+ learning histories and explanation from the tourist guide and also, to walk around. takdelah besar sgt, cuma bg yg minat sejarah pasti ambil masa untuk mendalaminya bukan? hehe...

tiefazatie said...

wah...cantik2..ble la leh gi sana nie..hihi..nice n3 la dear..=)

eykameow said...

indonesia mmg unik dgn seni bina nya kan... cantik oh semua pic2 u! tak tahu la bila dpt gi sana..... btw, kasut u tu....dari td i perhatikan..... nice shoes :)

Bukan Gadis Comel said...

pergh temple.

ASaDa RyutaRo said...

seriusly sangat lawa tempat ni. penuh dengan sejarah kuno lak tu. cam teruja nak pergi tengok sendiri.

dalam buku sejarah hanya belajar fungsi candi borobudur sewaktu zamannya. tidak secara detail dengan maksud setiap ukiran.

dekat candi ni pun ada gunung berapi?

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@sis tiefazatie:
insyallah, ada rezeki, bolehlah dtg melawat tempat sejarah d sni:) kita akan kenal jati diri kalau kita kenal sejarah.:)

@eykameow:
sgt setuju.. oleh yg demikian,tak sepatutnya kn kita saling berbalah cakap negara itu ini clone kekreatifan msing2. haish. kasut itu sgt cute mcm kanak2 ribena je bila pakai.. btw, ia sgt selesa untuk dipakai. kalau pakai high heels bukankah nanya? haha

@gadis comel:
haha, ye ini adalah candi kuno:D

@mr.asada:
kalau ada rezeki dan peluang harus anda sendiri pergi melawat ke tapak candi ini. memang unik dan sungguh luar biasa auranya.:)

yg kita pelajari dalam buku sejarah itu hanya info sedikit berkenaan dengannya, tp sekiranya kita ke sna secara langsung, kita dpt kaji dan pengetahuan secara mendalam berkenaan dengan setiap yg ada di candi tersebut, asalkan jangan malu untuk bertanya.

yes, if u watch news on tv, tak tahulah masuk atau tak berita ini di tv sna, sekarang di area mengelang yg terletaknya candi itu, telah mengalami letusan gunung merapi dan kawasan mangelang itu sememnagnya kawasan kaki gunung merapi. yg meletus itu adalah di kawasan secang, mangelang. dan kota jogja yg hampir dua jam menuju ke mangelang turut terkena tempias debu2 letusan. Yang anehnya, walaupun mengalami volcano, earthquake, tapi borobudur tetap gah dalam sejarah peradaban dunia.

doakan keselamatan warga d sna.

Ladfe Amir said...

tempat yang menarik untuk dikunjungi. memang pernah memasang impian utk ke sana bersama keluarga. InsyaAllah satu masa nanti pasti berkesempatan.

penaberkala said...

fifiey, bestnya pi melawat candi borobudur
salah satu tempat yg terkenal dan termaktub dlm buku teks sejatah

best ke duk kat indonesia?
nnt nk balik qlate, jgn lupo bli oleh2 ko kawe deh,haha

saya_arief said...

huhu..xpenah kuar ag dari Malaysia..
teringin nak pegi..

hiro said...

pehh cun.

kela0t said...

wah..manyak cantik maa itu candi..sy teringin nk pegi phuket lorh..hehe

Cik Cyida said...

cantiknye...

mesti bestkan!

♥CIK SHA♥ said...

wahhh..panjang betul penerangan..dah macam tourist guide je fifi bercerita..hehe..

1 day i 1 2 go there..nanti bawa sis jalan2 eh..boleh??^_^

Puteri Dyla Qistina said...

lepas ini saya pula menyusul ke sana :)

miss this fifiey :) tulis lagi n lagi ya~ :)

Take care dear~

Hairil Rizal said...

Nice explanation and pictures!

Mmg teringin nk ke situ kalau ke Indonesia!

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@ladfe amir:
Amin ya rabb... semoga sja yaa:) tak rugi dtg sni, tp hrus tepat waktu, tkutnya bencana... huhu.

@penaberkala:
best sgt, buleh belajar sejarah kuno:)

hehe.ole2? demo nk ole2 gapoo?? nnt ambo bui:)

@saya_arief:
u must be here if u have opportunity:)

@hiro:
lol;D

@kelaot:
phuket pun best.. tp almalangnya sy tak syorkan anda pergi p waktu ini, kerana kita negara asia, mungkin mengalami banjir pd musim disember mengikut bentuk fizikal bumi:) hehe.

@cik cyida: hehe, best sgt2 miss...;)))

@cik sha:
yep, mmg menenangkan tempat ini..

sure i can be ur tourist guie then kk sygg:D

@sis dyla qistina:
hye dear sis... bolehlah, menyusul ke sni, dan cari ilmu d sni. sgt bagus:)

take care too.

@en. hairi rizal:
hye, jogjakarta adalah tempat plg sesuai untuk pelancongan sejaranh dan budaya:)

bolehlah bw keluarga sekalii:)

Irnie said...

ehhe thanks for sharing.. byk info ye.. tak teringin buat dokumentari..? ehhe.. btw.. u guys sgt cute.. :)

cik EPAL said...

waaaa cam best je. tapi tah bila tah nak g. hehehe/ tertarik kat candi tu =)

sebelas said...

tak nak ajak saya join skali ke lain kali tugasan luar negara tu :D

Rebelle Me said...

senibina yg cantik..
i don't know when will I arrive there..
(:
btw u look gorgeous!
(:

AngahSayang2314 said...

bestnyer tengok tempat fifiy gi.. teringan nak gi tapi pak supir ada bagi tahu sana tempatnya keras tak leh la.. bawa gegurl....

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@irnie:
oh iye, masama dearr. haha. nanti boleh la bt discovery channel ye. PEACE!

thanks again sweety;D

@cik epal: super duper best. hihihi. boleh la kita pergi sesama nanti =B

@sebelas: jum jum lah, boleh jadi bodyguard fifiey nantiii;P wahaha!

@sis rebelle: yep, sangat cantiik and unik. u should be here;D

wahaha, terima kasehh sis:)

@angah sygg:
weheee, bolehh... kalo punya rezeki lebih dtgg lah sini ye. alahh, mmg keras karena batu kann kan;D

Khumaera Ismail said...

salam..hi fifi..
waa..da sampai jogja ;)
cantik kn candi2 dia?
tp kn mahal la tiket usd15
haritu sy gi ngan my hubby, sb dia student situ..leh dpt harga tempatan yg jauh sgt2 murah..lebih bgs kalau kite pegi dgn org yg memg dok kt situ..byk sgt privilegenye.. =)

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails