Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, August 10, 2010

NAFAS SYAHDU






Ku rebah lemah tanpa kekuasaan-Mu,
Ku sujud syukur atas nikmat kurnian-Mu,
Ku alun kalam zikrullah tanda kurindukan-Mu,
Ku tadah tangan longlai memohon ampun dari-Mu,
Semuanya dari-Mu,
Ya Rabbi,
Ku rasa begitu kerdil dan hina,
Walaupun punya sejuta sifat rasa,
Aku tetap sekecil zarah tanpa punya apa-apa,
Ya rabbi,
Yang Maha Pengasih dan Penyayang.


Jalan gelap itulah,
Harus kuhindar,
Ku tentang seribu daya yang ada,
Tanpa ku toleh sejuta lorong durjana kebelakang,
Takutnya aku akan zahirnya manusia,
Yang bertopengkan syaitan,
Aku manusia yang bisa hilaf dan alpa,
Ya Rabbi Ya Tuhanku,
Lindungilah aku sentiasa,
Dari kekejaman dan tindasan manusia 
Yang tak punya naluri rasa,
Tidak henti-henti menzalimi dan menganiaya.


Semoga saja ku bisa undur waktu,
Untuk membaiki kesilapan diriku,
Semoga saja kubisa ubah dunia,
Agar bisa kuhapus semua dusta nista,
Semoga saja ku bisa bersifat lebih mulia,
Supaya ku bisa tabur jasa,
Semoga saja ku bisa tuntas lusuhnya jiwa,
Pasti ku punya jiwa rasa yang besar,
Menegakkan sesuatu yang hak dari yang jahilnya batil.


Syukur sujudlah kepada Allah,
Atas kurniaan bulan mulia,
Ku masih bisa menghela nafas,
Dalam syahdunya Ramadhan ,
Ku masih bisa menatap dunia,
Dalam gema azan berkumandang,
Ku masih bisa melangkah sejuta tapak,
Seolah berada dalam perjuangan,
Ku masih bisa bicara seribu kata,
Dalam menutur bicara mulia,
Masih ku damba akan bahagianya cipta sejuta rasa,
Meniti titian syurga,
Siap menimba ilmu dari kalam suci
AL-QURAN NUR KARIM
Alhamdulillah wasyukrulillah,
Sehingga ku benar-benar mengerti,
Maksud di sebalik kata syukur itu.


By : Fifiey Lychee Maration on 29 syaaban 1431 hijriah ( a day before ramadhan)


The song by : opick-amanda-Maha Melihat


Lots Of Love on Ramadhan,



20 comments:

saya_arief said...

selamat berpuasa..
terima kasih sudi singgah my blog.

Kak norli said...

Salam Fifiey..salam Ramdhan dr akak d cini..pndai bersajak ya..syahdunya..!!!Suka blog ni..ada istimewanya!!!!!

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@saya_arief:selamat berpuasa juga:) sama-sama..

@kak norli:salam kak. terima kasih kk ats ucapannya:) terima kasih juga ats ziarah ke blog fifiey..sama2 kita hayati bulan ramadhan ni ye..salam ramadhan buat akak n keluarga di sana.

Abd Razak said...

Salam..

Marhaban ya Ramadhan
Telah terbuka gerbang Rajab,
Terbentang jalan Sya’ban
Mari kita bersiap menanti hamparan taman “RamaDhan”
Selamat melangkah memasukinya.. bulan yang penuh ujian
Semoga kita berhasil memenangkannya

MOHON MAAF LAHIR & BATHIN,

WZulhilmi said...

selamat berpuasa!!! :)

tengkorakemas said...

selamat berpuasa ye! :D

♥♥♥aRiSa FunAbAsHi♥♥♥ said...

salam...

salam ramadhan buat anda..sy nk amik lagu nih letak kat blog ea..huhu..

sharing is caring =)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@Tuan Abd Razak: syukur ramadhan kembali menjengah kita sekali lagi..semoga ia tidak disia2kan oleh muslimin muslimat sejgat...terima kasih ats kunjungan serta uncapannya..

@wanzulhilmi:thnks yea for visiting n for the ramadhan wish..

@tengkorakemas:salam kenal dan ziarah dari anda:) terima kasi..selamat berpuasa juga:)

@arisafunabashi:terima kasih miss arisa ats kunjungan..salam ramadhan almubarak ye..well, sila sila ambil lagu tersebut klo berkenan:)) yup u r so true..sharing is caring:)

Arief Arf said...

heya there..
selamat berpuasa!

X)

Khairunnisa' said...

Ramadan Mubarak :) Pandai Fifiey menyusun kata. And you look so beautiful with hijab on, masha'Allah.

tintabiru said...

sedap..lemak berkrim disukai ramai..hehe..

buat sendiri ye nafas syahdu tu..

thumb up!!

CHEGU ALONG said...

selamat berpuasa :)

AngahSayang2314 said...

salam ramadhan fifi

lama tak singgah sini apa2 pun angah nak ucapkan slmt menjalani ibadah pose

iQaChumel said...

fifi..best ouh...
terkedu sejenak tatkala mmbaca.
sebagai manusia,kita kena sentiasa mensyukuri atas segala pemberian tuhan.jgn mudah mengeluh :)

selamat berpuasa fifi

Hamzah Ian said...

hellooo.. salam ramadhan..

PERCUMA

sweetie2010.blogspot said...

Salam Ramadhan Fifiey,

Cukup indah ayat dan susunannya,memang tak dinafikan Fifiey ada bakat yang terpendam.

Moga kita menjadi insan yang lebih baik dan sentiasa berusaha melakukan kebaikan.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@arief arf : hye n salam too;) well, salam ramadhan juga buat anda di sana.

@kak nisa:as usual, i don't like to write too long, enough for a short poem giving the beautiful meaning of ramadhan:)

@tintabiru:thanks lots ya for spend ur time to read my poem:) salam ramadhan almubarak.

@chegu along:salam ramadhan almubarak juga:)

@kakangahsayang:kak angah..thnks ye ziarah fifiey sempena ramadhan ni.. salam ramadhan ye.

@iqachumel:hey u iqa...selamat berpuasa..jgn posteng2 tauu..muahahha:D

@hamzah lan:salam ramadhan ye:)

@kak sweetie:thanks kak ats nasihat dan kunjungan sempena ramadan:) selamat berpuasa..harapan yang sama buat kakak juga ye:)salam buat seisi keluarga.

ASaDa RyutaRo said...

Salam Ramadhan n selamat berpuasa.. ngee =)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

selamat berpuasa kamu :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

@asada:thanks:) selamat berpuasa.
@miss lolly: hye deear..salam ramadhan...semoga berpuasa dgn baik:)

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails