Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Tuesday, May 18, 2010

KASIHNYA IBU....HAPPY MOTHER'S DAY

 I LOVE YOU, MAMA

 
 Foto terbaru Ibunda sewaktu beliau menhadiri Majlis APAC,Bandung,West Java,Indonesia


 Pengenalan

           Bagi kebanyakan kaum wanita,ibu mithali adalah ibu yang ingin dijadikan contoh dan dijadikan teladan.Ibu mithali adalah lambang kesempurnaan yang dibanggakan oleh seluruh kaum wanita bukan sahaja di kalangan keluarga malah kepada semua lapisan masyarakat.Peranan ibu mithali dalam melahirkan keluarga bahagia amat besar juga kerana terpaksa memikul tanggungjawab mendidik dan mengasuh anak-anak supaya menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat.Benarlah kalau dikatan ibu mithali ibu yang sejati yang mana taat dan patuh kepada suami serta sanggup berkorban demi anak-anak tercinta.
           YM.Paduka Bonda mempunyai perwatakan yang lemah lembut dan mudah mesra.Sikapnya itu telah menjadikan setiap insan yang kenal akan dirinya amat mengasihi beliau terutama sekali keluarga yang dicintai.Bagi kebanyakan banyak ibu,beliau juga merupakan model seoran ibu yang amat berjaya dalam mendidik anak-anak baik dalam pendidikan,akademik,dan asuhan ilmu keagamaan mahupun dalam membentuk perwatakan yang tertib ternin.
           Beliau juga memperlihatkan contoh pengurusan masa yang terpuji.Walaupun dalam kesibukan  menyempurnakan tugas sebagai bonda kepada Putera-Puteri beliau selaku permaisuri kepada YM.RAJA SAZALI RAJA HASSAN,beliau masih mempunyai masa yang mencukupi untuk bergiat aktif dalam dunia dagang niaga.

WAKTU BERSAMA
SUAMI & PUTERA-PUTERI 
TERCINTA



honeymoon for the hundreds times;)haha


cantek dan handsome tak???haha...tengokla,bonda dan ayahanda siapa kan??haha
walaupun usia berganjak 'tua' tapi masih tetap nampak macam dara dan teruna kan?haha..dapatkan petua itu dr prof.fifiey sekarang:)
1 petua seribu ringit..nak???ops..bukan rupiah ye,ringgit..hahahahaha



Kepingin bersanding lagi?




PASANGAN MERPATI DUA SEJOLI
25TH ANNIVESARY ON 31ST AUGUST
AYAHANDA dan BONDA TERCINTA 




Bonda bersama putera sulong,eedy(26 tahun)
di paling kiri:Petro police,bonda,kakanda eedy


Bonda bersama kakanda puteri sulong tercinta,Kakanda Puteri (24 tahun) di suatu acara


Bonda bersama kakanda tengah,Kakanda Hussin (21 tahun)



 
Bonda bersama diriku..i'm the fourth child (17 tahun) in the family.Ini foto di saat menyambut hari ibu 2010 bertepatan juga celebration birthday adinda arisha:)
gambar yang kat bwah tu plak gambar aku n bonda berposing depan umah..hehe;)
cun tak aku pakai pink??dulu minat la jugak,tp sekarang tak minat sangat la pink..too childish i think;) (dalam hati berkata,gambar aku kena banyak sikit,upah taip panjang-panjang)hahahahaha.....



bonda bersama puteri ke-3,arisha




Bonda bersama puteri bongsu,si cilik abby:) Mendapat kado spesial daripada stewardess Pesawat Garuda;)
&
mencium tangan bunda di waktu lebaran tahun 2008.(kalau tak salah)
cute tak ??hehe
   



Latar Belakang

YM Raja Fauziah Binti Syed Yaacob/Abdullah diputerikan pada 20 Julai 1966 di Machang,Kelantan yang merupakan istana hinggap turun temurun milik Kesultanan Raja-raja Melayu zaman dahulu.Nenda beliau merupakan anakanda KDYMM Sultan Junjungan Aceh.Sebenarnya ramai di antara nenek moyang  beliau yang menetap di Aceh dan menjadi Raja Pemerintah di sana.Darah Raja yang mengalir di tubuh badan beliau ini banyak bercampur dengan darah Kesultanan dari Kepulauan Indonesia seperti Aceh dan Bugis.Bermula dari asuhan keagamaan beliau sejak dari awal lagi telah mempelajari selok belok penterjemahan AlQuran.Memandangkan beliau sudah lama dilahirkan dalam darah golongan Raja-raja maka adalah menjadi perkara biasa bagi beliau untuk menitik beratkan adat istiadat seperti istiadat khatam AlQuran.Setelah beliau tamat mengaji dan berkhatam AlQuran pada usia tujuh tahun beliau telah mendapat pendidikan Sekolah Rendah di SK HAMZAH 1,keudian naik di peringkat menengah di SMK HAMZAH.Berbekalkan pencapaian yang cemerlang dalam SPM,mendapat tawaran untuk melanjutkan pengajian di Maktab Perguruan,namun takdirlah penentu segalanya.Jodoh yang datan awal diterima:)Lamaran dari pihak Si Teruna ketika itu menambat hatinya..aduh puitis pulak aku..haha..ayahanda tercinta telah melamar ibunda di waktu ibunda berusia 19 tahun.Oleh yang demikian pelajaran ditunda dan akhirnya bonda telah memilih untuk belajar secara di luar kampus di Universitas Gajah Mada,Jogjakarta pada Tahun 1997 dalam bidang Pengurusan Perniagaan;setelah baru pulang dari Tokyo,Jepun kerana telah mengiku Sang Suami yang pada waktu itu ditugaskan berkhidmat disana. Kata beliau,dulu cita-citanya ingin menjadi seorang pendidik namun,mungkin dilahirkan dalam lingkungan kaum kerabat yang agak berkaliber dalam pengurusan perniagaan akhirnya minat telah beralih arah dan menceburi bidang keusahawanan.Kini terang lagi bersuluh,seorang ibu kepada 6 anak ini dengan jayanya mencipta nama sehinga ke mana-mana;bukan sahaja di Malaysia,bahkan di kepulauan Indonesia dan juga beberapa negara luar yang lain.Beliau boleh dijadikan idola bagi anak-anak dan juga sesiapa yang mengenali beliau.




Memori Berdekad telah diabadikan buat selama-lamanya... 


DALAM MENGATUR KARIER .....





AKTIVITI SOSIAL DAN KEBAJIKAN ...

 Bukan sahaja aktif di rumah mahupun dalam urusan kerja,namun bonda kesayangan anak-anak ini juga turut meluangkan masa untuk bersosial dan kebajikan.Untuk pengetahuan semua,kami semua telah dididik oleh bonda,ayahanda supaya megamalkan amalan-amalan yag telah menjadi tradisi,bukan sekadar tradisi namun satu kewajipan sebagai Muslim sejati.Jangan lah kita bersifat kedekut dalam menghulurkan bantuan tidak kira dari segi tenaga,masa dan juga ekonomi bagi membantu para yang kurang mampu dan kegawatan serta kekangan ekonomi.Tidak salah jika kita saling membantu.Bak kata orang,ibarat aur dengan tebing.Hidup perkauman adalah sangat tidak bertepatan dengan sifat dan sikap yang sememangnya ada di ibunda.


 Bermula dengan foto yang paling atas.siapa ada dalam foto tu eh??haha..mase tu tahun 2003.Waktu mama melawat kampung 'pak supir dan bibik' kami.Saja,smbil-sambil ronda,pusing-pusing SURABAYA.Redah punya redah akhirnya tibalah di Lumajang.Surabaya,Jawa Timur,Indonesia.Kesian tak kesian.rumahnya tu ade di atas puncak bukit.Jauh lagi dari bandar.Bayangkan jalan kaki 2 jam bru smpai org kata ke bandar kecil..huft jauhnya..letih tau.Adik aku kecik-kecik dah naik gunung berapi tau.Gunung Bromo..korang penah dengar tak??klo pernah telitilah,klo tak pernah amiktau la ckit babe..hehe.papepon,10 tahun n lebih jasamu dengan keluarga ku akan ku kenang,bude,pa'de..hehe




Foto kedua tu masa seminggu selepas terjadinya Tsunami d Aceh.:'( Sedih sangat kerana ramai juga kaum kerabat dan saudara mara di Aceh meninggal.Dan aku pada waktu ini tak ikut mama ke Aceh,kerana sekolah.:( Dan yang paling rapat dengan kitorang di Aceh adalah Uncle Hassan.Memanng die keje di sana.Sepupu mama.keempat-empat anak-anaknya dan isteri meninggal di tempat kejadian.Sedih kan?Hanya beliau seorang yang hidup.Apa yang lebih sdih lagi,aku sempat menitiskan air mata apabila bonda ceritakan bahawasanya yang beliau cari anak isteri di mana-mana.Namun yang jumpa adalah sebujur mayat,iaitu isterinya.Ya ampun,mesti hati yang mendengar sedih yang teramat,apatah lagi yang menanggung dan merasa.Buat semua mangsa-mangsa Tsunami,aku memanjatkan doa agar roh-roh saudara-saudaraku agar sentiasa dicucuri rahmat-Nya.Amin.

Foto ketiga adalah Foto Kakanda Puteri dan Bonda beserta dengan almarhumah moyang kami.Maknanya nenek bonda la..Wafat setelah seminggu Tsunami juga.Foto ini adalah pada Tahun 2004.

Foto terakhir adalah foto bonda bersendiri..haha....bergaya tak??


DI USIA YANG LEBIH MUDA:)



foto ini aku dapatkan melalui sumber majalah  keluarga.Maaf kerana ter'scan' senget plak paper magazine tu.so no woder la if they look not ttoo in arrangement.Gambar yang pertama tuh mase bonda berusia 18 tahun.Kalau tak salah apa yang tercatat di majalah tu la.Then beside that picture,was the picture when Hari Raya Aidilfitri 2000 coming.Aku mase tuh kecik lg ka?saya imut tak waktu kecik?haha,jawab jangan tak jawab.Baek korang kate aku comey klo tak aku bg hadiah spocen.haha:Dyang bonda gendong tu adalah sepupu aku;)comey jugak kan die???tembam.Aku suke baby tembam,sbb aku pun lebih kurang tembam+chubby2 imute;)haha(fifi dengan perasan+perasaan bangga mencatatkan die comey:p) ok foto ketiga yang sebari dengan foto yg sebelumnya adalah foto di usia bonda pertengahan 30-an.Waktu tu kalau tak silap kitorang gi cameron tuh.Wah cerita paal Cameron,buat pengetahuan semua warga Indonesia,Malaysia pun ade tempat sejuk cam Bandung,iaitu,Cameron & Genting Highlands.Just for the knowledgemment ok?hehe.Then move to the next photo which my mom was sitting on a bed.:)mase tu klo tak silap die tengah urus orang kawen.Tu la aku cakap,bukan sahaja mahir urusan niaga,tp bonda seorang yang cukup kreatif.:)That's the reason why i like u mummy..hehe.OK,foto di sebelah tu pulak waktu kami sekeuarga bercuti di Pantai Balikpapan johor.Bukan Kalimantan je ada  nama tempat BalikPapan tapi di Malaysia pun ad tau,iaitu di Negeri Johor Darul Takzim.For those people yang belom ke sna,ambillah masa agar anda dapat ke sana.ok?oh ye,one more information.mase tuh sebenarnya zaman bonda mengandungkan abby.eeeeeee,ade abby la dalam perut mama waktu tu!!!!hehe.Oleh kerana perut mama kelihatan begitu buncit waktu mengandungkan abby,kitorang ingat dia kembar tau.:p tapi bile da scan single je rupenye,difikir double.:D


 chumel n putih ak aku?pakai bedak je lebih tu..haha.cam antu jepun kan???btw gambar yg paling chumel adalah gambar kat tengah tu.itulah aku..sangat da tersangat chumel,cantek menarik cam sekarang jugak.Ni waktu stay kat Jepun..Longlong time ago la..Memori zaman silam waktu kecil;)waktu dalam foto ni bonda cakap aku usianya 2 tahun.(kurang dan lebih hitung la sendiri,brape taun yang lalu..hehe)...foto yan pertama tu foto abah dengan orang Jepun.Dengan awek ke ??haha.takdela,dengan kwn sekerjanya kali.hehe.Cakap pasal Jepun ni,as i stay there mase kecik jd memorinya stabil tak stabil je.Almaklum la,da lame kn,lagipun terlau kecik mase tu.Yang aku ingat,aku adalah CUMEL...haha..gurau je babe;)cakap pasal jepun nih,aku ingat la kawan-kawan yang suka sangat dengan mamat jepun sebelum demem korea melanda.artis la beb.bukan mamat biase.haha..tapi aku biase je,minat tak,tak minat pun tak.haha..pusing n berbelit cam keling tak ayat aku?tp overall korang paham kan?cakap pasal jepun lagi,aku ingat plak kat satu band di indonesia nih.Biasanya anak-anak remaja suka sangat band ni,boleh korang teka???tak payah la,lambat.haha.band tuadalah JRock.korang di malaysia pernah dengar tak??setahu aku tak masuk lagi band tu kat sini,sedangkan mereka telah hot di mana-mana,London,Korea bahkan di negara jepun sendiri.Dan ada satu lagu yang aku sanagt suka dari band ni iaitu lagu dua versi.Bukan tajuk lagu la dua versi tu,cuma dia ada versi melayu dan versi inggeris.Tu yang aku maksudkan.Ops.da lari topik.Nanti aku akan ceritakan baba JRock ni d new entry aku.Klo semuanya aku nak cerita kat sini sekarang,ye cik minah oi,tak sempat lah.Then i don't have no more ideas la untuk new entry nanti:)hehe


TUNGGU DAN TUNGGU NEXT STORY AKU.....

ANAKANDA PUTERA PUTERI PASANGAN 
YM RAJA SAZALI B. RAJA HASSAN & YM.RAJA FAUZIAH BT SYED YAACOB ABDULLAH 
 



*beberapa di antara foto-foto tersebut didapatkan dari sumber Majalah Keluarga Besar Ratu Saadong VII 




SAMBUTAN HARI IBU BERSAMAAN 9 MEI PADA TAHUN INI,IAITU TAHUN 2010


*sumber foto-foto di family gathering event for this celebration ini diterbitkan khas dari album facebook adinda arisha.

thanks a lots for making my work easy dear.By the way,for your information,to my dearest blog guest,the celebration had been hold on 7th mei 2010.2days before the real mom's day had been actually.Then one more thing,we are celebrating adinda arisha's birthday too on that time.Easy talk,it just like 2 IN 1 CELEBRATION..:)why it had been celebrated early from the real date?mother's day -9 Mei & my sister birthday was on 8th May..it had been hold early because my mom had to fly to Saudi Arabia for the next morning,the date which my sister supposed to celebrate her birthday.But overall,although its not following the real date,but the mean of the gathering was we valued and worth for..isn't it??come o guys,u  have to admit it.wah,da bosan aku cakap omputih.tukar bahasa la plak;)Dari atas hingga scroll bwh ni aku membebel adalah semata-mata ingin mengungkap sosok seorang ibu,iaitu bonda kesayangan belahan jiwa ragaku,belahan hatku,belahan ragaku;)haha.Overall,on that night only two interesting and important person was absent.there are...u should have to know it;)they are my eldest sister & brother,bro eddy & sister putri.They are not attend for this event because have been far away from us.Ad there wil be some valid reasons to give out;) but stil,they delivered both birthday n mother's day wishes through email &sms..thanks guys..eh??apesal plak aku yg ckp thanks?it supposed to be tuan empunya sambutan la kan?takpela tumpang glamour jap.:D Tangan tup-tap tup-tap mengetik keypad yang da semakin bosan dengan keberadaan aku,aku rasa aku harus pen off and kasih ending untuk bebelan aku buat hari yang sungguh memenatkan ini...=_=time sleep is coming.

Aku nak masukkan banyak lagi foto,tapi mata betul-betul lau.Nanti kalau aku sudah punya banyak waktu,aku masukkan lagi ye.:)chill:D goodnight dear..:)

pen off(ibarat tulis surat je aku ni,takpe,janji skima)hahahhahah:D






lots of love;

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails