Followers

BLOG STATUS UPDATE

~ 2015; Time to achieve many things, being someone's special, loved by everyone!


Monday, May 17, 2010

HAPPY TEACHER'S DAY TO ALL TEACHERS IN MALAYSIA

welcome to my new entry:)
" jasamu dikenang cikgu"


Cakap pasal 16 Mei,aku mesti ingat satu bende,iaitu SAMBUTAN HARI GURU.Memang hari guru disambut di seluruh dunia tapi berbeza tarikhnya.Kalau di indonesia ni,Hari Guru disambut pada tanggal 25 November setiap tahun.Jadi hari ni aku nak bangkitkan semula isu lama.Memori zaman silam diungkit kembali dari zaman aku kecik hingga zaman aku besar sepanjang aku berada di sisi seorang pendidik bernama CIKGU/GURU.Cikgu dan guru mempunyai maksud yang sama shaja.tapi guru digunakan dalam bhasa malaysia dan indonesia manakala cikgu hanya digunakan di Malaysia.Sekadar pengetahuan semata-mata "=_="
yang dulu mengajar untuk berbahasa baku dan bukan bahasa 'sms'..maka hari ini new entry saya,saya akan mengikut ajaran dan nasihatnya..ngee(^_^)(SCHEME MODE:ON) 
DI SK JERANTUT-'sudah lupa',
DI SK JERANTUT JAYA-CIKGU AFFENDI-'saya ingat cikgu',
DI SK AMER-CIKGU RAIHAN-'alhamdulillah ingat =)',
DI SMK TENGKU MAHMUD 2-CIKGU IBRAHIM-'nanti saya masukkan foto saya dengan cikgu ye.saya masih ada gambar tersebut.cikgu ajar saya dari form 1 hingga form 3..memang salute la..saya dapat banyak ilmu dari cikgu.3 tahun berturut-turut dengan cikgu:)banyak pengalaman dan pengetahuannya'..)


                                                         Pasukan Pantun SMKTM2 2008

Inilah gambar kenangan dengan CIKGU IBRAHIM.Seperti yang diceritakan di atas.
Paling kiri dalam gambar:Cikgu Ibrahim,Abang Arif,Abang Azhan,Kak Izzati,saya,Kak Khairina,Kak Amalina,Cikgu.



ini lah cikgu Bahasa Malaysia masa saya darjah 1 hingga darjah 2 di SK JERANTUT(yang saya cakap saya lupa nama beliau.maaf.mungkin terlalu lama meninggalkan Jerantut.hehe)..tapi apa-apapun saya masih simpan fotonya.Foto ini adalah waktu Anugerah Kecemerlangan Pada Tahun 2001.:)



*buat cikgu Bahasa Melayu yang di Jerantut,lupa tak berarti lupa akan ajaran cikgu.nanti saya dapatkan info tentang cikgu dan saya masukkan nama cikgu ok??sebab selepas pindah ke Besut,Terengganu pada Tahun 2004 saya telah kehilangan jejak-jejak cikgu-cikgu sekalan.Cuma beberapa minggu lepas beberapa orangguru yang telah saya temui mereka dalam jarngan sosial FACEBOOK.Alhamdulillah.Kadangkala jika telah lama seseorang itu tidak wujud dalam hidup kita,kita bakalan lupa,siapakah gerangan dia.namun,bagi para guru yang telah mengajar saya selama bebelasan tahun ini akan saya ingat sampai ke hujung nyawa saya,kerana jasamu wahai guru amatlah banyak.Guru adalah tempat hubungan ke-2 selain ibu bapa.

"A child is not a vessel to be filled, but a lamp to be lit". 
Seorang guru mendidik,mendamping,mengajar,membimbing dengan penuh yakin kerana tanpa bimbingan dan
Seorang kanak-kanak akan menginjak usia dari sehari ke hari yang lain.Maka tanpa ajaran dan bimbingan yang betul,tidak hairanlah jika seseorang anak itu bakal tumbuh dan membesar tanpa adanya ilmu pengetahuan dan  lahirlah golongan manusia jahil tanpa berilmu.Maka dengan itu,jasa didikan selain ibu bapa adalah guru kita sendiri sepantasnya dihargai walauun sampai kapan waktu berlalu meninggalkan kita.


 FOTO KENANGAN YANG MASIH ADA DISIMPAN KEKAL DALAM ALBUM MEMORI 

SEPANJANG DI SK JERANTUT (2000-2001)

 hari anugerah kecemerlangan 2001 SK JERANTUT.Disenaraikan sebagai pelajar cemerlang Tahun 2 dalam kelas..:)-Ranking ke - 2 dalam kelas.Lupa sudah nama apa kelas tersebut.haha:D
 kami mempersembahkan persembahan nasyid.saya rindu teman-teman lama.setelah berpindah ke terengganu saya kehilangan jejak mereka:( kecual seorang yang berbaju kunng di hadapan.ibunya merupakan guru saya juga:)(syafiqah zamri) Antara mereka yang masih saya ingat namanya adalah,najwa,syafiqah zamri,shuhada,fatin,nabilah.Maaf bagi yang lain kerana saya lupa nama kalian.hehe.Waktu ini masing-masing masih kanak-kanak ye.:D
but,overall,u guys so fun!!!harap dapat jumpa kalian di halaman facebook ataupun jaringan sosial yang lain:)
 Ini mama..menemani saya waktu majlis anugerah tersebut.saya gembira mama sering menemani saya ketika menghadiri apa jua majlis yang saya terlibat:) terima kasih mama:D.waktu ini,abah tak boleh turut hadir kerana ada kerja luar kota:)


SEPANJANG DI SK JERANTUT JAYA ( 2002-2004)
 


 Ini sudah mula menjejakkan kaki ke alam pertengahan kanak-kanak.Ini waktu Majlis Anugerah Kecemerlangan &PIBG bagi SK JERANTUT JAYA.masa ni sayat erima banyak la jugak anugerah bagi mata pelajaran terbaik bagi beberapa mata pelajaran dan juga mendapat ranking dalam kelas:) kalau tak percaya tengok bungkusan yang saya pegang.Banyak isinya di dalam.Untk pengetahuan semua,adik saya,RTP FARRA ARISHA ketika ini berusia baru darjah 1.Kami bersekolah di tempat yang sama:)kenapa saya pindah ke sini???kerana sekolah ini dekat je dengan rumah.hehe.so,senang pulang dan senang pergi:D easy answer;)haha.Ada juga beberapa orang kawan yang dari SK JERANTUT pindah ke sini dengan alasan yang sama barangkali.Memandangka sekolah ini baru sahaja dibuka pada tahun 2002 yang lalu,maka kami adalah barisan-barisan pelajar senior yang mengambil UPSR pada tahun pertama di sekolah tersebut (Tahun 2005).Namun pada Tahu 2004 saya telah berpindah lagi ke Besut,Terengganu Darul Iman.Di sini saya sertakan foto kenangan lama yang masih disimpan hingga kini.Hanya beberapa keping gambar yang masih kekal:)kalau saya jumpa foto-foto lain akan saya masukkan lagi ya.:)


ni la kantin sekolah SK JERANTUT.Yang tersengeh molek tu adalah cikgu Bahasa Malaysia saya yang saya ceritakan di atas.Beliau juga merupakan Guru Kooperasi SK JERANTUT.Nama beliau adalah Cikgu Affendi dn yang seorang lagi tu Cikgu Mohammad:)Sesi beramah mesra dengan pengawas-pengawas sekolah..:) dan saya adalah seorang di antara mereka:)


ok.ini lah antara raut-raut wajah guru perempuan SK JERANTUT yang masih ada dalam bayangan.Antara daripada mereka telah saya hubungi melalui jaringan facebook.Alhamdulillah,mereka masih ingat saya:D.hehe

Tak sempat lah juga saya nak ambil ujian UPSR di SK JERANTUT apabila terpaksa mengikut keluarga berpindah ke Besut,Terengganu atas dasar kerja.Apapun saya berasa amat kecewa kerana tiada foto kenangan sepanjang berada di SK AMER:(..harap kawan-kawan sekolah tersebut yang tinggal di Besut sila emailkan sekeping gambar kebersamaan kita pada Tahun 2004 & 2005 di SK AMER ye:) Kenangan bersama kalian tidak dapat saya lupakan:)

Masuk lagi saya ke alam baru iaitu ke alam Sekolah Menengah.Alam remaja yang penuh pahit getir.Kononnye la.Padahal tak pon.haha:D Saya telah memilih SMK TENGKU MAHMUD 2.Ramai orang tanya kenapa sekolah tersebut menjadi pilihan setelah mendapat keputusan yang bagus dalam UPSR.Namun dengan slumber saya berkata 

"sekolah kat mane-mane pon same je.it depends t us;)"..kalau kita rajin boleh je nak berjaya walau ceruk desa manaun kita sambung belajar.."

Satu jawapan yang ringkas namun penuh pengertian:) Banyak pegalaman dan pengajaran sepanjang 3 Tahun berada di sekolah ini:)dan saya amat senang sekali:)
ok now nak tunjukkan antara koleksi-koleksi foto yang ada sepanjang saya berrada di sini. 

SMK TENGKU MAHMUD 2 ( 2006-2008)

Barisan Tenaga Pengajar Pelajar PMR 2008


 Badan Pengawas Sekolah  SMKTM2  2008


Team Public Speaking with Teacher Darul Hana




Team Spelling Bee With Teacher Norazian Yunos




English Language Society



 ST.JOHN AMBULANCE TEAM



Luckaday!!!straight a's PMR:) that's was Teacher Darul Hana.:)



Antara barisan pengawas sekolah(prefect)



Majlis Anugerah Kecemerlangan



Mara Junior Science College of Kuala Berang

Foto Bersama Angkasawan Pertama Malaysia:D 
 DR.Sheikh Muszaphar Shukor


 
Mara Junior Science College of Kula Berang
Dari kiri barisan belakang:Fifiey(saya), Farahin,Ezureen,Aqilah,Dib,Hafizah
                   Dari kiri depan:Mimi,Annur




A POEM FOR U TEACHERS
Whose Child Is This

"Whose child is this?" I asked one day
Seeing a little one out at play
"Mine", said the parent with a tender smile
"Mine to keep a little while
To bathe his hands and comb his hair
To tell him what he is to wear
To prepare him that he may always be good
And each day do the things he should"

"Whose child is this?" I asked again
As the door opened and someone came in
"Mine", said the teacher with the same tender smile
"Mine, to keep just for a little while
To teach him how to be gentle and kind
To train and direct his dear little mind
To help him live by every rule
And get the best he can from school"

"Whose child is this?" I ask once more
Just as the little one entered the door
"Ours" said the parent and the teacher as they smiled
And each took the hand of the little child
"Ours to love and train together
Ours this blessed task forever."
 













TERIMA KASIH CIKGU .....

No comments:

HAL-HAL BERKAITAN YANG LAIN:

Related Posts with Thumbnails